En av sex konsoler, utformade som fåglar.
Placering på skeppet
Fågelkonsolerna är fastsatta på den kraftiga balk som bär upp underredet till det undre aktergalleriet. Balken får i sin tur stöd underifrån av sex stora konsoler i form av tritoner. Tritonernas huvuden sticker något utanför balken och det nedre galleriet, och varje fågelkonsol vilar ovanpå ett underifrån utskjutande tritonhuvud.
Ikonografi
Samtliga fågelkonsoler är mycket slitna. Detta försvårar en identifiering av dem med en viss, bestämd fågelart och dess eventuella symboliska innebörd. Istället blir det här en allmän hänvisning till fågelns utbredda funktion i renässanssymboliken, så som sinnebild för Vigilantia, vaksamheten.
Förebilder för en sådan uppfattning fanns i såväl antik mytologi som romersk historia. Fåglarna var gudarnas budbärare och uppträder ofta som deras attribut, t ex Zeus'''' örn och Atenas uggla. Från den romerska historien härstammade den kända legenden, återberättad av Livius, om gässen på Capitolium, Junos heliga fåglar som genom sitt kacklande varskodde om gallernas planerade anfall. I sin Iconologia har Ripa som exempel på Vigilantia en kvinna vid vars sida står en trana med en sten i sin lyftade fot; när den vakande fågeln somnar faller stenen till marken och väcker genom det ljud som därvid uppstår de övriga fåglarna i flocken (Ripa, C., Iconologia, 1603).
Ett stöd för påståendet att vi i de sex fåglarna kan se ett uttryck för vigilantiamotivet finner vi utan svårigheter i Vasa själv, i hennes egenskap av örlogsfartyg och uttryck för Sveriges militära beredskap och vaksamhet gentemot sina fiender.
Bildsnidaren är okänd.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 3, s. 36-39.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: One of six consoles, carved as birds.
Location on ship
The bird consoles are fastened to the heavy beam that supports the under-frame of the lower stern gallery. The beam gains support from the big Caryatid and Triton consoles beneath it. Each bird is attached to the top of the big consoles.
Iconography
Due to the poor condition of the bird sculptures it is extremely difficult to identify which type of bird is being depicted and therefore an exact interpretation of their symbolic significance can not be made. In this instance a general reference to the widespread use of birds in renaissance symbolism as an emblem of Vigilanita (Vigilence) is the most credible. There are examples of this symbolic use of birds in both ancient mythology and Roman history.
Birds were the messengers of the gods and often appear as their attributes - Zeus'''' eagle and Athena''''s owl. In Roman history there is the well-known legend, retold by Livius, concerning the geese in the Capitol, the sacred birds of the goddess Juno, which warned the Romans, by their endless honking, of an attack planned by the Gauls. In Ripa''''s Iconologia, Vigilantia is portrayed as a woman, at whose side stands a crane on guard with a stone in its lifted foot. When the crane falls asleep the stone drops to the ground. The noise of the stone hitting the ground awakens the other birds in the flock (Ripa, C., Iconologia, 1603).
Further support for the interpretation that the six bird consoles are an expression of the Vigilantia motif may be found in the Vasa itself. The Vasa was a warship and therefore manifested Sweden''''s military vigilence; the Vasa would be on the alert to defend Sweden against her enemies.
Woodcarver unknown.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 3, pp. 36-39.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».