Skulpturen ingår i en skulpturgrupp som omfattar 21 konsoler, föreställande vingförsedda huvuden med mer eller mindre groteskt utformade ansikten.
Skulpturen påträffades intill akterspegeln.
Placering på skeppet
Skulpturen är placerad nedanför det nedre låringsgalleriet, styrbord sida.
Ikonografi
Skulpturerna kan betraktas som ett allmänt uttryck för den germanska renässanskonstens böjelse för det bisarra och groteska.
Denna figur är den enda i skulpturgruppen som getts utpräglade kvinnliga former. Den utgör ett "otuktigt" intryck, som huvudsakligen markeras genom de stora, blottade brösten och den halvt obscena, halvt burleska åtbörden med tungan som ger figuren ett drag av vulgär och utmanande sinnlighet. Detta intryck förstärks genom närvaron av bockhuvudet, vars uppgift är att understryka figurens erotiska karaktär. I den medeltida ikonografin representerar en naken kvinnofigur i förening med en bock Luxuria, hos Ripa framställd som Libido - begäret - en kvinna med en skorpion i handen och en bock vid sidan. Tänkbart är väl att man kan tolka figuren som en framställning av Luxuria, en konkretisering av det syndiga begäret och lustan.
Bildsnidare okänd.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 16, s. 74-82.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: The sculpture is one of 21 consoles, depicting winged heads with more or less grotesquely carved faces.
Location on ship
The sculpture is located below the lower quarter gallery on the starboard.
Iconography
The figures can be regarded as a kind of general expression of the propensity in Germanic renaissance art toward the grotesque and bizarre.
This figure is the only one in the series that has been given obvious female features. It gives a "licentious" impression, conveyed primarily by the large, bared breasts and slightly obscene, almost burlesque, protruding tongue, lending the figure an air of vulgarity and provocative sensuality. This impression is reinforced by the presence of the ram''s head, the purpose of which is to emphasize the erotic nature of the figure. In medieval iconography, a nude female figure in combination with the image of a ram represents Luxuria, and in the work of Ripa, Libido - desire - is depicted as a woman with a scorpion in her hand and a ram at her side. It is conceivable that we must interpret the sculpture as a representation of Luxuria, the embodiment of lust and sinful desire.
Woodcarver unknown.
Literature
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 16, pp. 74-82.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».