Part of exhibition
History
-
-
Bilden togs inför artikel i Husmors Hörna, Upsala Nya Tidning 10 mars 1965.
Bilden är publicerad i Barbro Björnemalm, Sparade ögonblick. Folkhemmets pressbilder i Upplandsmuseets samlingar, sid 248 med följande bildtext: "Älby vårdhem i Vendel 1965. »I dagrummet förströr man sig med att lägga pussel eller rita litet t.ex. I matsalen, som ligger intill, står den högt älskade TV-apparaten.» Journalisten Rigmor Berglund skrev att »i den dagliga rytmen vid Älby ingår promenader, längre eller kortare stycken. Hemmets område är så pass stort att de patienter som kan och vill promenera omkring, inte behöver känna sig instängda precis, även om de håller sig ’hemma’. […] Fyrtio kvinnor, fyrtio människor med individuella särdrag, vars yttringar de som vårdar dem ibland vill och kan stimulera, ibland måste dämpa, ibland kanske bestämt bromsa. Personalen måste ha särskilda kvaliteter för att lyckas med att göra patienternas tillvaro både trygg och omväxlande».
-
Fotografering - March 1, 1965 — March 9, 1965 (Tidningsartikel)
- Fotograf Uppsala-Bild säker
-
Annat
- Beställare Upsala Nya Tidning säker
- Historisk händelse, namn med anknytning till objek Uppsala läns landsting säker
-
Classification
References
-
- Tidningsartiklar Upsala Nya Tidning 10 mars 1965
- Tidningsartiklar Upsala Nya Tidning 29 mars 1956 Landstinget övertar Älby vårdhem 1 april 1956
- Litteraturreferenser Barbro Björnemalm, Sparade ögonblick. Folkhemmets pressbilder i Upplandsmuseets samlingar. Upplandsmuseet, Uppsala 2016, sid 248
License information
Metadata
- Copies 1 Plastnegativ, Original
- Identifier UB023861_02
- Part of collection Upplandsmuseets samlingar
- Owner of collection Upplandsmuseet
- Institution Upplandsmuseet
- Date published December 2, 2016
- Date updated February 8, 2023
- DIMU-CODE 021016804092
- UUID 6589ce1f-8ed7-45d8-9363-517d28b0b331
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».