”Farsta”. Kunder letar grammofonskivor i Radio- & TV-butik. Vid hyllan invid väggen står en kvinna och lyssnar i de lurar som finns för att provlyssna på en skiva innan köp.

Motivhänvisning: Påskrift med penna på bilden :: 482, Kundens ref: L40.

1 comment

• Radio- och TV-butikers avdelningar för grammofonskivor, med möjlighet att provlyssna, var i över ett halvsekel ett kärt och folkligt inslag i svensk kulturs utveckling. Numera sker sådant mestadels digitalt. Trevligt att Nordiska Museet har sådan känsla för epoken som var. Och att det finns radiomuséer, samt arkiv typ det privata Tanja Virtanenbiblioteket i Lilla Edet med ett mycket representativt urval vinylskivor från förr, mitt bland en liten utställning om Lottakåren, faktiskt. Heder också åt Sveriges Radio P4Plus och närradiostationer som Radio Sigtuna i makarna Berglunds regi.