History
-
Bilden är publicerad i Husmors Hörna, Upsala Nya Tidning 10 februari 1965 med följande bildtext: "Ett hundratal utvecklingsstörda barn och ungdomar i olika åldrar och på olika utvecklingsstadier undervisas vid landstingets särskola och vid förskolan i Rickomberga. En stor del av dem bor också på något av de internat, som tillhör de båda skolorna, och några tiotal barn, som har sina hem i Uppsala är externatbarn. Målsättningen för arbetet i de båda skolorna är densamma som gäller för hela grundskolan respektive för andra förskolor. Räkning, läsning och skrivning är enligt kursplanerna för särskoleeleverna de viktigaste ämnena, men mycken tid och övning ägnas också ämnen som t. ex. träslöjden. På bilden ses en grupp nybörjare i träslöjd tillsammans med slöjdlärare Einar Gustavsson - uppgifterna pojkarna får är populära och resultaten välgjorda. I en artikel på Husmors hörna berättas om skolverksamheten på Rickomberga.".
Bilden är publicerad i Barbro Björnemalm, Sparade ögonblick. Folkhemmets pressbilder i Upplandsmuseets samlingar, sid 44 med följande bildtext: "En grupp nybörjare i träslöjd får lära sig att hantera sticksågen av läraren Einar Gustavsson på Särskolehemmet vid Rickomberga 1965. Artikeln i Upsala Nya Tidning beskriver verksamheten på särskolan som innehöll både förskola och skola för barn och ungdomar mellan 7 och 21 år. Rigmor Berglund och Uppsala-Bilds fotograf fick också vara med på rättskrivningsövning i årskurs fyra och en grupp förskolebarns lek med färger, pussel och klossar. Knappt 90 barn från hela länet bodde på skolans båda elevhem. Dessutom fick cirka 40 barn externatundervisning, vilket innebar att de bodde hemma och åkte till skolan varje dag. »Vilken skolform som är den lämpligaste för ett utvecklingsstört barn avgörs genom teamwork mellan läkare, psykologer, lärare och föräldrar» berättade skolans rektor Gunnar Hedlund för Rigmor. Särskolans viktigaste ämnen var skrivning, läsning och räkning. De flesta barnen gick i skolan i åtta till tio år och »när de lämnar skolan för gott lämnar de den för fortsatt yrkesutbildning eller förvärvsarbete». Målet för verksamheten var att alla elever skulle få ett yrkesliv och »normal social anpassning». Jordbruket var tidigare den viktigaste arbetsgivaren för män med utvecklingsstörning. På 1960-talet var det betydligt vanligare att särskolans manliga elever fick arbete inom metall- eller träindustrin. Några elever från Särskolehemmet vid Rickomberga fick åka till Nävertorpsskolan i Katrineholm för yrkesutbildning medan »flickorna och kvinnorna har en annan inriktning. Hushållsgöromål är kanske det vanligaste, men det finns enstaka exempel på att de trivts i och lyckats bra på andra yrkesområden också, beroende på graden av ambition och energi».
Fotografering: February 3, 1965 (Registerkort)
- FotografUppsala-Bildsäker
Annat
- BeställareUpsala Nya Tidningsäker
- Historisk händelse, namn med anknytning till objekUppsala läns landstingsäker
Classification
References
-
- TidningsartiklarUpsala Nya Tidning 10 februari 1965
- LitteraturreferenserBarbro Björnemalm, Sparade ögonblick. Folkhemmets pressbilder i Upplandsmuseets samlingar. Upplandsmuseet, Uppsala 2016, sid 44
License information
Metadata
- Copies1 Plastnegativ, Svartvitt, Original
- IdentifierUB028738_02
- Part of collectionUpplandsmuseets samlingar
- Owner of collectionUpplandsmuseet
- InstitutionUpplandsmuseet
- Date publishedAugust 9, 2017
- Date updatedApril 15, 2023
- DIMU-CODE021017125921
- UUID2f94f0aa-eda4-4679-9590-30f6925c6c77
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».