History
-
Ångloket Breda hade litt SJ Ca nr 198 "Breda" 1886-1925 och C nr 198 1875-1886. Från om med år 1941 kallades ångloket åter igen Breda. Systerloken hette Aslög, Gunhild, Ester, Siri, Kraka, Svana, Greta, Klara, Elna, Alva, Amala, Agda och Sola. Bredablick är enligt sagorna guden Balders boning så Breda är ett fornnordiskt namn.
Den unge Fredrik Almgren utsågs till överdirektör och chef för den nyinrättade maskinavdelningen vid Statens Järnvägar efter att tidigare ha arbetat nio år på världens största lokomotivfabrik, Borsig AG i Berlin. Inspirerad av sina erfarenheter drev han fram beslutet att avsluta importen av lok från England för att i stället beställa nya snälltågslok från den tyska tillverkaren. Under 1870-talet beställer Statens Järnvägar därför sina lok av tyska Borsig. Det vägvalet får en stor betydelse för den svenska lokutvecklingen. Breda blev en förebild för de första svenskbyggda persontågloken vid SJ. Breda var större och starkare än de engelska loken, men framför allt fick funktionen ännu tydligare gå före formen. Standardiseringar fördes till en högre nivå och maskineriet var än mer pålitligt och dessutom lättåtkomligt. Med Almgrens insyn i Borsig lokens egenskaper fanns också goda förutsättningar för detaljkunskaper om de tekniska lösningarna. Efter den första leveransen fick både Nohab i Trollhättan och Motala verkstad uppdraget att bygga exakt likadana lok. Det är svårt att veta hur patenten hanterades. Helt klart är i alla fall att avsikten var att lägga över loktillverkningen helt på svenska verkstäder. Breda representerar SJs byte av leverantör till tyska Borsig och tillkomsten av SJs maskinavdelning. Breda var ett snälltågslok och avlöste de s.k. spinnrockarna som blev för svaga för snälltågen.
Breda är ett av två Cc lok som användes fram till 1925. Då överfördes hon till Järnvägsmuseet. Sedan dess har Breda aldrig körts. I början av 1900-talet blev hon något moderniserat med bl.a. vakuumbroms men återställdes 1940 till exteriört nära ursprungligt utförande inför öppnandet av Järnvägsmuseums lok- och vagnhall i Tomteboda 1942.
Produktion: 1875
- TillverkareBorsig
- TillverkningsortTyskland Berlin
Användning: 1875 - 1925
- Tidigare ägareJärnvägsmuseet
- BrukareStatens Järnvägar
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00008-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedMarch 27, 2024
- DIMU-CODE021027846599
- UUID40ff0503-7de0-4a11-870d-d619e351ffc2
- Tags