History
-
När SJ vid sekelskiftet snabbt behövde nya lok kunde inte svenska verkstäder leverera fort nog, utan loken beställdes från Richmond i USA. T-loken, senare littera Ta, tillverkades efter dåtida moderna amerikanska principer med bland annat kompounddrift och gjutna stavramar. Lok av samma typ byggdes senare också i Sverige, men 1906 kom det en försvenskad version, littera Tb, bland annat med en modernare ångpanna. Det byggdes 53 Ta och 48 Tb mellan 1899 och 1908. T-loken användes i persontåg och godståg på stambanorna i södra Sverige fram tills huvudlinjerna blivit elektrifierade på 1930-talet.
Under andra världskriget såldes 7 Ta och 13 Tb-lok till Finland där de efter ombyydnad till de bredare finska spåren (1524 mm) kom att användas något tiotal år.
Under första världskriget gjordes experiment i trakten av Nässjö med torvpulvereldning. Det var ett försöl att slippa köpa dyr importerad kol. Det fungerade ganska bra, men elektrifieringen kom istället och avlöste de dyra ångloken.
Museets Tb 864 är tillverkat av NOHAB i Trollhättan och var ett av de lok som byggdes om för torvpulvereldning, och det har fortfarande kvar den utrustningen. T-loken användes i persontåg och godståg på stambanorna i södra Sverige. Det slopades 1932 och överfördes samma år till Järnvägsmuseum. Loket är aldrig kört sedan dess.
Produktion: 1906
- TillverkareNydqvist & Holm AB
- TillverkningsortSverige Västergötland Västra Götaland Trollhättan Trollhättan
Användning: 1906 - 1932
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00051-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021027846616
- UUIDb6547756-ad62-42d2-b259-c32952224f40
- Tags