History
-
-
Vid Älvkarleö bruk vid Dalälven mellan Gävle och Tierp hade det tillverkats järn sedan 1600-talet. År 1873 går Söderfors bruk in som huvudägare och en brännstålsugn installeras. Det förbättrade stålet blir uppmärksammat till och med internationellt. Det är uppenbarligen en exklusiv last eftersom det handlar om trafik med enstaka godsvagnar.
Varifrån loket kom i England är inte känt. När loket ankommer till Älvkarleö bruk får det en märkning med mässingsettor på skorstenen och en prydlig namnskylt ”Elfkarleö bruk”.
Vid Älvkarleö Bruk fick det 1900 en ny panna tillverkad på Robert Sjöströms Mekaniska Verkstad i Gävle. Efter att ett andra lok anskaffats 1897 stor säkert "Lilltuffen", som loket kallades lokalt, mest i reserv. Järnvägsmuseum fick loket 1945 sedan det lämnats som dellikvid, när bruket köpte ett begagnat lok av SJ. Elfkarleö torde vara ett av Sveriges genom tiderna minsta normalspårslok, och det är efter en genomgång 1987 åter fullt körbart för uppvisningstrafik.
-
Produktion - 1873
- Tillverkare Henry Hughes & Co
- Tillverkningsort Loughborough
-
Användning - 1876 — 1945
- Ägare av original, ort Sverige Uppsala Älvkarleby Älvkarleö
-
Classification
-
- Fordon (JVM Klassifikationer) JVM.K 09
- Ånglok (JVM Klassifikationer - Fordon - Lok) JVM.K 0907005
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm07921
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published June 21, 2018
- Date updated December 12, 2023
- DIMU-CODE 021027847290
- UUID c615d6bd-9b09-471e-8ae0-a85787079819
- Tags