History
-
F-loken är de största ångloken som gått i reguljärtrafik i Sverige. F-loken var försedda med överhettare som höjde effekten, samt höll nere bränsleförbrukningen. De tillverkades i elva exemplar mellan åren 1914 och 1916 av NOHAB i Trollhättan.
F-loken tillverkades för trafik på stambanelinjerna Stockholm-Malmö och i viss mån Stockholm-Göteborg. När eldriften stod klar ända ner till Malmö 1933, förflyttades några av F-loken till Västkustbanan, men efter dennes elektrifiering 1936 blev loken överflödiga. Då samtliga stambanor i södra och mellersta Sverige elektrifierats miste F-loken sin trafikuppgift, och Statens Järnvägar räknade med att underhållskostnaderna för loken skulle bli höga.
Danske Statsbaner (DSB) i Danmark hade vid denna tid inga elektrifierade linjer, utan satsade istället på ångdrift. DSB köpte de elva F-loken 1937. I Danmark gick loken sedan i trafik till 1960-talet. Två av loken, F 1200 och F 1202 köptes eller byttes sedan tillbaka till Sverige av Sveriges Järnvägsmuseum.
Produktion: 1937 - 1969 (Efter 1937, Före 1969)
- TillverkningsortDanmark
Användning: 1937 - 1969 (Efter 1937, Före 1969)
- Tidigare ägareDanske Statsbaner
- Ägare av original, ortDanmark
Relation
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm23214
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021027855120
- UUID1c107ded-eb8e-4b1a-bca3-954b555bf236
- Tags