History
-
Stänger med hjälp av kortslutning, av ett spår då olycka inträffat
Två par av kontaktdon används alltid tillsammans då det hänt en olycka eller något annat inträffat längs banan och man vill stänga av ett spår och förhindra att tåg kommer. Genom att sätta klämmorna med en meters mellanrum på rälen blir det kortslutning och man simulerar att det är ett tåg på rälsen. Då signalerar ATC-sytemet att spåret är "upptaget" och visar rött i signalerna till andra tåg som närmar sig. Kontaktdonen används tillsammans med en hindertavla som signalerar att något hänt på spåret.
Föremålet kom till museet tillsammans med en samling andra föremål (Jvm 19935-19952) i samband med att Banverket Produktion lade ner sin verksamhet med ban- och spårunderhåll och tillsyn i Tranås. Verksamhetsområdet med tillhörande personalbyggnad, verkstad, förråd mm har funnits på platsen sedan många år, även innan Banverket tog över ansvaret för järnvägarna i Sverige, det vill säga då SJ fortfarande skötte ban- och spårskötsel. Anledningen till Banverkets Produktions nedläggning 2008, var att en annan entrepenör hade vunnit i upphandlingen om vem som ska sköta banan på den här järnvägssträckan. Banverket Produktion skulle således utrymma lokalerna innan årsskiftet 2008. I samband med det gjorde Järnvägsmuseet ett besök och samlade in föremål och arkivmaterial till museet. Föremålen representerar modernt järnvägsunderhåll.
Användning: 2007
- BrukareBanverket Produktion
- Ägare av original, ortSverige Småland Jönköping Tranås
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm19948-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedNovember 30, 2018
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021027986211
- UUIDc224fb4a-27b6-41ad-954a-5682da49fce2
- Tags