• OM KONSTVERKET


"Den store vite" var den ursprungliga benämningen på den skånska jättegås som Edvin Öhrström modellerade 1953 och som sedan fick heta "Nils Holgerssongåsen". Gjuten i brons finns den att beskåda i Västertorp i Stockholm. Andra exemplar av samma fågel står framför Wergelands diktarboning i Oslo och vid en skola i Malmö. Vid slutet av 1980-talet bestämde sig Öhrström för att låta gjuta ett fjärde exemplar, fast ett unikt sådant så till vida att inristningarna skulle bli annorlunda. Största skillnaden ser man vid gåsens hals där Nils Holgersson själv sitter inristad i bronsgåsen och klamrar sig fast. Även de mindre inristningarna och bronsens själva ytstruktur skiljer sig från de övriga tre bland annat då gipsförlagan fått stå ute och patineras av väder och vind. Skulpturen är knappt 170 cm hög och 120 cm lång.

Om konstnären
Edvin Öhrström (1906 – 1994) studerade vid Konstakademien och Tekniska Skolan i Stockholm, vid Académie Colarossi, Académie Scandinave Maison Watteau och för Fernand Léger på Académie Moderne i Paris. Från 1936 var han verksam vid Orrefors glasbruk.

Edvin Öhrströms mest kända offentliga verk torde "Kristallvertikalaccent", glaspelaren vid Sergels Torg i Stockholm, invigd 1974. Han har lämnat efter sig flera offentliga arbeten i framförallt stål och glas, granit och brons runtom i landet. Öhrström var också med och utvecklade arielglaset som Orrefors gjort sig känt för.

Placering: Neglingeparken, Saltsjöbaden
    Photo: Zetterström, Marika / Nacka konst
  • OM KONSTVERKET


"Den store vite" var den ursprungliga benämningen på den skånska jättegås som Edvin Öhrström modellerade 1953 och som sedan fick heta "Nils Holgerssongåsen". Gjuten i brons finns den att beskåda i Västertorp i Stockholm. Andra exemplar av samma fågel står framför Wergelands diktarboning i Oslo och vid en skola i Malmö. Vid slutet av 1980-talet bestämde sig Öhrström för att låta gjuta ett fjärde exemplar, fast ett unikt sådant så till vida att inristningarna skulle bli annorlunda. Största skillnaden ser man vid gåsens hals där Nils Holgersson själv sitter inristad i bronsgåsen och klamrar sig fast. Även de mindre inristningarna och bronsens själva ytstruktur skiljer sig från de övriga tre bland annat då gipsförlagan fått stå ute och patineras av väder och vind. Skulpturen är knappt 170 cm hög och 120 cm lång.

Om konstnären
Edvin Öhrström (1906 – 1994) studerade vid Konstakademien och Tekniska Skolan i Stockholm, vid Académie Colarossi, Académie Scandinave Maison Watteau och för Fernand Léger på Académie Moderne i Paris. Från 1936 var han verksam vid Orrefors glasbruk.

Edvin Öhrströms mest kända offentliga verk torde "Kristallvertikalaccent", glaspelaren vid Sergels Torg i Stockholm, invigd 1974. Han har lämnat efter sig flera offentliga arbeten i framförallt stål och glas, granit och brons runtom i landet. Öhrström var också med och utvecklade arielglaset som Orrefors gjort sig känt för.

Placering: Neglingeparken, Saltsjöbaden
    Photo: Zetterström, Marika / Nacka konst
  • OM KONSTVERKET


"Den store vite" var den ursprungliga benämningen på den skånska jättegås som Edvin Öhrström modellerade 1953 och som sedan fick heta "Nils Holgerssongåsen". Gjuten i brons finns den att beskåda i Västertorp i Stockholm. Andra exemplar av samma fågel står framför Wergelands diktarboning i Oslo och vid en skola i Malmö. Vid slutet av 1980-talet bestämde sig Öhrström för att låta gjuta ett fjärde exemplar, fast ett unikt sådant så till vida att inristningarna skulle bli annorlunda. Största skillnaden ser man vid gåsens hals där Nils Holgersson själv sitter inristad i bronsgåsen och klamrar sig fast. Även de mindre inristningarna och bronsens själva ytstruktur skiljer sig från de övriga tre bland annat då gipsförlagan fått stå ute och patineras av väder och vind. Skulpturen är knappt 170 cm hög och 120 cm lång.

Om konstnären
Edvin Öhrström (1906 – 1994) studerade vid Konstakademien och Tekniska Skolan i Stockholm, vid Académie Colarossi, Académie Scandinave Maison Watteau och för Fernand Léger på Académie Moderne i Paris. Från 1936 var han verksam vid Orrefors glasbruk.

Edvin Öhrströms mest kända offentliga verk torde "Kristallvertikalaccent", glaspelaren vid Sergels Torg i Stockholm, invigd 1974. Han har lämnat efter sig flera offentliga arbeten i framförallt stål och glas, granit och brons runtom i landet. Öhrström var också med och utvecklade arielglaset som Orrefors gjort sig känt för.

Placering: Neglingeparken, Saltsjöbaden
    Photo: Nacka konst

Den store hvide

Share to