History
-
Planschen kommer från Helga Trefaldighets församling, Uppsala, där den tidigare användes i församlingens söndagsskoleundervisning. Söndagsskoleundervisningen bedrevs i Helga Trefaldighets kyrka. Planscherna har i viss mån även använts i församlingens konfirmationsundervisning.
Söndagsskoleundervisningen var närmast en folkrörelse. Den grundades i mitten på 1700-talet i England av Robert Raikes. Undervisningen bedrevs då bland fattiga och outbildade barn. Det utvecklas snabbt till en internationell rörelse. Till Sverige kom söndagsskoleundervisningen med Betty Posse, då hon kom hem från en vistelse i England. Söndagsskolan var som störts på 1930-50 talen och därefter kom rörelsen att avta alltmer. Helga Trefaldighets församling hade söndagsskoleundervisning t.o.m. slutet av 1960-talet. Planscherna användes som ett komplement i underviningen med syftet att ge bild åt bibelberättelsen.
De användes vid konfirmandundervisningen på 1970-talet. Därefter har de stått eller hängt på olika platser inom församlingen, bl.a. i Eriksbergkyrkan, Uppsala.
Produktion
- UtgivareDiakonistyrelsens Blankettförlagsäker
- UtgivningsortSverige (SE) Stockholm Stockholm Stockholmsäker
Ägande
- Tidigare ägareHelga Trefaldighets Församlingsäker
- Tidigare ägare, ortSverige (SE) Uppland Uppsala Uppsala Uppsala Fjärdingensäker
Accession
- Givare till museetHelga Trefaldighets Församlingsäker
- Givare, ortSverige (SE) Uppland Uppsala Uppsala Uppsala Fjärdingen Domkyrkansäker
Classification
-
- Tros- och attitydfostranOU 869
- UndervisningOU 87
Motif classification
-
- TrosföreställningarOU 770
License information
Metadata
- IdentifierUM42854
- Part of collectionUpplandsmuseets samlingar
- Owner of collectionUpplandsmuseet
- InstitutionUpplandsmuseet
- Date publishedApril 29, 2014
- Date updatedApril 30, 2015
- DIMU-CODE011023937847
- UUIDccb85693-43b9-4c71-9352-660976b1b2f8
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».