• Smycken. Stureringen i guld med bl a innefattad smaragd. Stureringen är en delbar guldring med smaragd, safir, rubin, bergkristall och emalj från 1500-talet. Stenarna bärs upp av två händer som håller varsitt hjärta. Inuti finns ett miniatyrskelett av guld - en symbol för döden."Den gud förenat skall ingen åtskilja står det i ringen som tillhört Sten Sture d.y. Ringen kan ha befäst hans trolovning med Kristina Gyllenstierna år 1511.

Se även: NMA.0043633, samt föremålsposten: NM.0306420+
    Photo: Landin, Mats / Nordiska museet (Upphovsrätt) * Depicted object has its own license

Se även: NMA.0043633, samt föremålsposten: NM.0306420+

Smycken. Stureringen i guld med bl a innefattad smaragd. Stureringen är en delbar guldring med smaragd, safir, rubin, bergkristall och emalj från 1500-talet. Stenarna bärs upp av t...