Text på kortet: "Regattadags. Gustafsberg omkring 1900. Foto: Maria Lundbäck".

Samtidigt förvärvat: UMFA53086:0001-0957

1 comment

• Jakten med den ovanligt aktern mot kameran är med största sannolikhet den Liljegren ritade Prisca. Se min kommentar på bild UFMA 53278:1977. Prisca hade en bred akter med smal förskepp som enligt Liljegrens teorier vid denna tid skulle minska bogvågen. Åtminstone gav detta ett mycket styv båt som med lätthet bara stora segel trots frisk vind och var då så gott som oslagbar. Svåraste konkurrenten var Ester ritad av Gunnar Mellgren 1901.
    Mellgren arbetade som maskiningenjör på Keillerska varvet och sysslade med småbåtskonstruktion på kvällarna och var den som ritade flest båtar i stål även om Ester var i mahogny. En bild på Ester finns på detta museum men på avstånd, fler bilder på Sjöhistoriska Sthlm.