Fotbollsmatch, Edsborgs idrottsplats, Trollhättan den 12 maj 1947

2 comments

• Man ser kraftledningen mellan målet och läktaren. Det var högspänning på 70 000 eller 220 000 V som gick från Thn kraftverk till Ferrolegeringar och deras elektro ugnar. Vi som bodde på Egnahem (där ledningen går) kallade marken under kraftledningen för "Fältet". Längst till vänster på fotot ser man ett vitt boningshus, ungefär mittför detta hus fanns en liten grund damm mitt under kraftledningen. På vintern brukade vi åka skridskor där, på 1950-60 talet. Om man var under kraftledningen vid fuktigt väder eller regn hördes ett relativt högt brummande, det var otäckt. Idag år 2016 går sedan länge en genomfartsvägen , R45 på samma fält.
    2016-09-08 RWa

• Rune, tack för din kommentar. Imorgon syns den på DigitaltMuseum. Hälsningar Bohusläns museum