Enligt notering: "Bilder från Hasselbacken April".

1 comment

  • nordisk Folkbåt, tydligen utlottningsbåt. Båtar började lottas ut första gången i Sverige 1867. Det var Göteborgs Segelsällskap (fr. 1897 GKSS) som var först i Skandinavien. Anledningarna var flera: 1. Ett sätt att värva fler medlemmar till sällskapen. 2. Tillgången på båtar för kappsegling ökade. 3. Stimulerade båtutvecklingen 4. ökade kontakter mellan båtbyggare, sällskap och allmänhet. GSS lade efter några år in en premie om den beställda utlottningsbåten överträffade de tidigare i snabbhet fick båtbyggaren som på den tiden var det samma som konstruktören 500 eller 1000 kronor, utöver sin betalning för båten, en stor summa på den tiden. Allt detta sporrade till krafftag för att skapa snabbare båtar, en utveckling som blev särskilt tydlig under 1890-talet.
    Varje segelsällskap av betydelse i de nordiska länderna såg som första målsättning att skaffa utlottningsbåtar. Ibland kallades dessa också mönsterbåtar då de representerade sällskapets uppfattning om en god båt: snabb, rymlig, lättmanövrerad och säker. Utlottningsbåtarna höll ställningarna in på 1960-talet då ändringar i lotteribeskattningen gjorde det ointressant att fortsätta.
    Den person som kom på idén var G. R. Malmros i GSS styrelse, f.ö. den person som vann första kappseglingen på västkusten 1861, givetvis ordnad av GSS bildat året före. Malmros motionerade om att höja medlemsavg. från 3 riksdaler till 10. I gengäld skulle man få chansen att vinna en båt genom lottdragning.
    Förslaget gick igenom. Först tappade sällskapet medlemmar, men snart strömmade nya medlemmar till som vida översteg avgången och på den vägen gick det.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to