Regatta i Marstrand 1926

Samtidigt förvärvat: UMFA53247:0001-1662

  • Tags

3 comments

  • 6-meters jakten i centrum är förmodligen Räven, ägd och seglad av Gustaf Löfmark (1882-1926) och Arvid Schulz (1897-1993) Båtens linjer och segelnummer 25
    tyder på detta. Då är också årtalet 1926, och den internationella regattan i Marstrand. Räven byggdes för guldpokalseglingarna i Norge 1926 på Arendals båtvarv. (Ej att förväxla med Arendalsvarvet för fartyg)

    Räven var ritad av den berömde Gustaf Estlander finlandsvensk ariktekt och båtkonstruktör (1876-1930)
    Estlander var finländsk medborgare som tidigare, men hade ansökt om svenskt medborgarskap då han var verksam och bodde i Stockholm sedan flera år.

    Reglerna för guldpokalseglingarna var att deltagare endast hade rätt att segla med båt ritad av egna landets konstruktörer. Estlander medborgaskap blev dock fördröjt och Räven kunde inte delta. Först i januari 1927 blev Estlander svensk, då var Löfmark död sedan tre månader och Räven såld till Danmark. Sommaren 1926 visade dock Löfmark och Schulz med den Estlanderritade Räven att detta var den snabbaste båten, man vann seglingsveckan i Horten klart med konkurrens av guldpokalbåtar och nordens främsta 6:or.

    Så snart Estlanders medborgarskap var klart beställde Sven Salén en sexa av denne som fick namnet May-be, och vann Guldpokalen på Long Island Sound 1927. Salén fick 6000 röster av 20000 avlämnade av svenska folket vilket överlägset gav Sv. Dagbladets guldmedalj senare kallad bragdmedaljen, vilket ingen seglare sedan lyckats med på snart 85 år.

    Sverige tog sedan guldpokalen både 1929 genom redaren Hakon Reuter(1899-1969) i Estlanders Ingegerd(som slog ut Salén vid uttagningarna!) och Arvid Schulz 1930 i den Estlander ritade Ian, ägd av H. G. Turitz((Turitzkoncernen: EPA-varuhus, Ferd. Lundkvist m.m.)

    Både Reuter och Schulz var för övrigt gastar till Estlander då denne seglade för Sverige och SS Aeolus i Göteborg i Genua 1928 och blev framgångsrikaste 6:a under veckan.

    Estlander, som inspiratör och förebild samt hans framstående konstruktioner skrev ett lysande med kortvarigt blad i svensk seglingshistoria under de tre år han fick verka i landet innan han i december 1930 dog av en lungsjukdom. 1930-talet innebar att Sverige inte kunde behålla ställningen som "överlägsen seglarnation" som Svd. skrev.

    Det var båten på bilden som inledde den glansfulla epoken. Räven är restaurerad 2006 och seglar än idag.

  • Förtydligande och Rättelser: Bildens jakt är identifierad som Räven (bild Seglarbladet nr.12 1926 sid 131.)
    Räven byggdes dock inte på Arendal utan hos Abrahamsson & Son. Färjenäs. Arvid Schulz avled 1990. ej 1993.

  • Tack för din kommentar!

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to