Enligt text som medföljde bilden: "Göteborg. John Ericssons staty. 16/10-24/10 04."

1 comment

• John Ericsson statyn, är en helfigursstaty i Göteborg, föreställande uppfinnaren John Ericsson. Den skapades av skulptören Ingel Fallstedt, och invigdes på eftermiddagen den 6 oktober 1899. Statyn är placerad vid Kungsportsavenyns början, mellan Nya Allén och Parkgatan.

På minnesplattan står det att läsa: "John Ericsson (1803-1889). Verkade i Sverige, England och USA. Svensk uppfinnare som bl a konstruerade båtpropellern och krigsfartyget USS Monitor under amerikanska inbördeskriget.