Enligt text som medföljde bilden: "Gustafsberg. Ellen 9/8 08."

2 comments

  • Ellen ritad av Gerhard Berg, byggdes vid Neptun verft i Rostock 1904, således före internationella regels tillkomst 1906. Båten hörde till de så kallade kryssarjakterna som kom fram i början av 1890-talet där framförallt Axel Nygren (1865-1935) skapade sina mästerverk. Jag är försiktig med mästerverk för i båtvärlden utmämns varenda konstruktör till mästare ungefär som glasmästare och även misslyckade båtar hamnade i samma odödliga kategori! Nygrens kryssarjakter var mästerverk som stod sig i decennier. Utmärkande mot tidigare båttyper var att de var skarpa med stort djupgående tunga blykölar och massor av segel. De seglade närmare vinden, forcerade motsjö utan att bromsas upp i samma omfattning, hade mindre avdrift och så vidare. Däremot var kryssarjakterna inte generellt de snabbaste. Under lämpliga förhållande seglade fenköljakter och centerbordsracers ännu snabbare, exempelvis under slör. Det fanns dock en stor skillnad: kryssarjakterna var beboliga och riktigt komfortabla. En hake fanns dock: de var omåttligt dyra både beträffande material och mycket arbetsintensiva att bygga. Det var havets aristokrater bland segeljakter. Genom industrialiseringen där nya material kom fram, blykölar, bomullssegel, ihålig rundhult och inte minst att båtkonstruktörena här inte byggde på handlaget utan på vetenskapligt utarbetade ritningar och tabeller kunde dessa jakter framställas helt individuellt. Sist men inte minst var det sociala förhållanden som låg bakom epoken. Societeten
    hade höga inkomster särskilt grosshandlare och fabrikörer. Lönerna var låga och det fanns gott om folk som var hantverkskunniga. Det var denna bakgrund som gjorde det möjligt att förverkliga dessa magnifika jakter.
    Ellen ritades som nämnts av Gerhard Berg som tillsammans med Max Oertz ritade en rad kryssarjakter varav en hel del fann vägen till Sverige och konkurrerade med Axel Nygren och Albert Andersson som var Nygrens lärare vid Gbg.s skeppsbyggnadsinstitut, senare sammaslaget med Chalmers. Den som köpte Ellen var Göteborgs fabrikören Richard Jonson, styrelsemedlem i SS Aeolus. Detta var 1906. Jonson var en flitig kappseglare runt skandinavien och Ellen visade sig vara en synnerligen allroundmässig båt. 1910, på GKSS 50 års regatta blev Ellen den jakt som tog flest pokaler. 1907 var det dock nära att båten hade kunnat bli vrak! Då hade denna bild aldrig blivit tagen. Det hade varit den första stora regattan på Särö. På kvällen
    samlades man i det 1904 byggda Långedrags restaurang och hade festligheter, även ett par danska och norska båtar deltog vid regattan. Framåt midnatt mörknade himlen och en rykade nordlig storm drog in över Älvsborgsfjorden, någon egentlig hamn fanns inte vid denna tid, båtarna låg istället vid bojar. Vattenytan täcktes av vitt skum och restaurangbyggnaden skakade. Till skillnad från de övriga jakter som hoppade vilt vid sina bojar, men med ett par undantag klarade sig slet sig Ellen och drev med rasade fart mot klipporna, men som ett under drev hon förbi och fastnade i leran vid Ängholmen och kunde bogseras loss efter stormen.
    Ellens data: Längs 20.10m. bredd 3.96m. djupgående 2.70m. segelyta 298 kvm.

  • Gerhard Barg 1858-1926 är det rätta namnet, således inte Berg. Neptun verft finns för övrigt kvar än idag men sysslar endast med fartyg.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to