Enligt text som medföljde bilden: "Lysekil. Princess Margaret 23/6 07." ::

  • Tags

1 comment

  • Princess Margaret ritad av Gunnar Mellgren (1872-1929) beställdes av ett konsortium inom GKSS där bland annat Martin Levisson ingick. Anledningen var att delta om Kattegats pokalen, som den stavades. Pokalen var nordens äldsta och seglades mellan Norge, Danmark och Sverige och kom till 1903. De två första årens segrare var Danmark, medan Sverige inte var i närheten av seger. Sveriges båt Kattegatt var också ritad av Mellgren men tillkommen på "ett par kvällar" och blev inte särskilt lyckad. Med Princess Margaret lade Mellgren ned mer jobb och båten blev mycket lyckad. Rorsman var Theodore "Tutte" Glosemeijer (1864-1932) Chef på vattenverket i Gbg. Norrmännen hade heller ingen seger, men bara ett deltagande, för deras båt totalhaverade vid sin förtöjningsplats vid en häftig storm natten före 1904 års segling.
    Men nu hade de fruktade norrmännen en ny båt av den senare berömde Johan Anker(1871-1940) som också satt till rors. Seglingarna gick på Öresund då Danmark segrat senaste gången. Man visste att Prinsessan som hon alltid kallades gick utmärkt i frisk vind, medan man var osäker på båten i övrigt. Första seglingen blåste det också en god bris och Glosemeijer tog sig förbi både den danska båten och norska Attaque och drygade ut försprånget till en överlägsen seger.
    Andra dagen rådde bara svag vind enligt telegram till Göteborg och man misströstade i Götet om möjligheterna. Nu gjorde Glosemeijer en påpassligare start och höll ledningen i en segling som tog åtskilliga timmar. Även under dessa lätta vindar gick Princessan utmärkt, men fastnade i ett stiltjebälte. Ankers Attaque kom allt närmare, Glosemeijer lade om kursen och lyckades få del av samma vindkåre som Anker och drog åter ifrån och var ett par minuter före i mål. Nytt telegram: segern klar. Princessan hade genom två segrar i både frisk och lätt vind gett Sverige första segern om Kattegats-pokalen. Segern blev det stora ämnet för seglingsintresset i Göteborg detta 1905 unionsupplösningens år som för övrigt också var ett mellanår för seglingen. Bilder på Princess Margaret fanns" i vartenda bodfönster längs Kungsportsavenyn" enligt Erik Salander som precis inlett sina studier på Chalmers till båtkonstruktör.
    Hur gick det sedan med pokalen? Norge tog mer än hälften av segrarna under åren. Man seglade från 1910-talet i internationella regelns båtar. 1964 flyttades pokalen till Havskappseglingen som blivit mycket populär. Premiärseglingen vanns av Göteborgsadvokaten Stig Königson (1918-1993) med den llingworth ritade Belmore.

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to