Enligt text som medföljde bilden: "Ing. Salander O. LSS.08 (Instruktör) i båthamnen 12/7 08".

1 comment

• Fantastiskt att få se en bild av båtkonstruktören Erik Salander(1883-1957). Salanders kulturhistoriska dokumentation av segling och båtliv i Sverige hör till de omistliga. Han finns rikt representerad här på museet. Hans artiklar om segling publicerade i tidnigen Till Rors under ett par decennier bör varje båtälskare läsa. Dessa är sedan 2012 samlade i bokform. Salander byggde som ung en egen kamera där han plåtade sina älskade båtar, det är däremot mer sällan vi ser bilder på honom själv, även om vi här bara får se profilen på avstånd med en särklass A-båt i bakgrunden. Särklassarna upptog vid denna tid många konstruktörers intresse innan skärgårdskryssarna överskuggade dessa jakter runt 1910-11.
    Bilden fångar starkt konstruktören, båten och besättningen. Det är så långt från ritbordet man kan komma. Salander gav profil åt seglingen under 1900-talets första halvsekel. Denna bild med den framåt lutande båtkonstruktören i tankar levandegör detta på ett utomordentligt sätt. Härlig bild av Hallgren. Kan vi vara säkra på att det är Salander? Hallgren hade vad jag kan bedöma mycket stort intresse och har korrekt beskrivit sina objekt åtminstone inom seglingen.