Enligt text som medföljde bilden: "Lysekil. Göteborgs Kungliga Segelsällskaps Utställningsbåt för 1898 Louise och Aida taget d. 26/6 1898".

1 comment

• Aida tillhörde göteborgaren Axel Enander som lyckades få två inteckningar i seglingarna om Röhsska vandringspokalen 1897 och 1898. Enander lät vid dessa tillfällen Waldemar Bothén segla båten. Waldemar var far till den kände båtkonstruktören Bertil Bothén (1893-1966). Röhsska vandringspokalen, som ansågs som nordens vackraste, seglade man om 1896-1904 och var uppsatt av den bekante grosshandlaren, bankiren och donatorn Wilhelm Röhss (1934-1900). Röhss donation om 50 000 kronor gav inledningen till Röhsska museet. Röhss intresserade sig för att utveckla kommunikationerna. Den betydelsefulla Gbg-Borås banan (jvg-förbindelsen) kom till 1902 efter att bl.a. Röhss arbetat för detta. Kampen om den vackra
    Röhsska vandringspokalen blev hård. Efter 8 år hade 4 båtägare 2 segrar var och det stod 1904 klart att någon av dessa skulle få sin avgörande seger och behålla pokalen för alltid, då reglerna föreskrev först till tre segrar. Axel Enander hade segrar från 1897 och 1898. Nu slog han på stort för att erövra pokalen. Han köpte den två år gamla racerjakten Cake-Walk, ritad av Gunnar Mellgren som året före (1903) hade besegrat den redan legendariska Ester om pokalen. Ester var Mellgrens mästerverk från 1901. Enander lämnade inget åt slumpen han lät Göteborgs och en av Sveriges främsta rorsmän; Manne Jönsson styra Cake-Walk som nu fått namnet Aida II, men kallades fortfarande allmänt för Cake-Walk efter den då populära dansen. Cake-Walk mötte nu åter Ester som hade sin ägare konsul Fredrik Forsberg till rors. Hur detta slutade, med en referat av seglingen återkommer jag i annat sammanhang. Spänningen i denna tävling var av helt annat slag än kanske någon annan vandringspokal.
    En jakt hade faktiskt tre segrar redan 1902, men med två olika båtägare! Därför gick kampen vidare. Det var Ella som med Hilmer Sterner i GKSS-styrelsen vann 1899 och 1900. Fredrik Forsberg köpte sedan Ella och vann 1901 sin första seger. Det var detta år som Ester gjorde sin första säsong i Stockholm och visade sig som en fenomenal båt. Ester, som finns här på museet hade initierats av en annan konsulkollega till Forsberg. E. W. Vallin, generalkonsul i Sthlm, som stod bakom ett konsortium som lät bygga Ester hos Plyms varv, Liljeholmen. Ester vann bl. a. Tivolipokalen i kamp mot finländska Aldebaran ritad och seglad av den berömde Gustaf Estlander (1876-1930). Det var för denna segling Ester hade blivit byggd. Till sommaren 1902 köpte Fosberg fenkölsjakten Ester och tog då sin andra seger om Röhsska pokalen.
    Det var således fråga om höga insatser från societetens sida, mitt under societetseglingens blomstringsperiod cirka 1895-1914. Man ser Gunnar Mellgrens totala dominans, han ritade tre av pokalvinnarna: Ella, Ester och Cake-Walk.