Enligt text som medföljde bilden: "Seglare".

1 comment

• Magnifik jakt. Osäker identifiering. Mycket tyder dock på att konstruktören är William Fife, med tanke på linjerna. Då båten är i denna storlek blir alternativen få. Ett tips är att det handlar om Stockholmaren och grosshandlaren Gunnar Setterwalls Rendez-Vous II. Ritad och byggd åt Setterwall hos Fife i Skottland 1913. Setterwall behöll båten en bit in på 1920-talet, därefter såldes den till Finland och sedan till England. Måtten var längd 27m. bredd 4.70m djupgående 3.05m segelyta 450kvm. Depl. 74 ton. Mer om Rendez-vous II på stiftelsen Särö Kulturarv virtuellt museum, då Setterwall var sommarboende här och hade båten på Särö. Passa på att jämföra dessa bilder.