Kort med hälsning. God Helg!

Illustratörens namn enligt folkbokföringen: Hanna Katharina Norborg (1896 - 1978), född i Lyse församling, Göteborgs och Bohus län.

1 comment

• Jag vet föga om denna konstnärligt sinnade bohuslänska, som till vardags tydligen alltid kallade sig Kathe, men det är faktiskt lite söderut, hos Hallands Släktforskarförening jag finner henne noterad. Dock har västkusthistorikern Sören Skarback vid en "Bohuslänsk afton" med kulturvänner 2005 berättat att när han som barn färdades tågsträckan Munkedal-Lysekil med sin mamma (i tidigaste 1960-tal), så steg denna Kathe Norberg vid en liten station eller hållplats på tåget. Faktiskt inte i Lyse utan i Hallinden. Och hon bytte gärna till sig en apelsin mot den lilla chokladbiten Plopp.