Invigning av Sundsvalls spårväg i januari 1911. Den högtidliga invigningen med kanonslut, hurrarop och slutligen tal av landshövding Bergenholtz föregicks av en "premiärtur". Fyra ...
Invigning av Sundsvalls spårväg i januari 1911. Den högtidliga invigningen med kanonslut, hurrarop och slutligen tal av landshövding Bergenholtz föregicks av en "premiärtur". Fyra vagnar fullastade med prominenta personer och representanter från pressen provåkte den nyöppnade sträckan ut till Ortviksfabriken. Tio minuter tog det från sundsvalls centrum och ut till Ortviken Sedan åter genom staden och ut på nästa spårvägssträcka- till Kubikenborg. Och överallt kantades spårvägen av vinkande barn och flaggprydda gårdar. På juldagen var det inte mindre än 5000 personer som begagnade sig av den nya kollektivtrafiken. Avgiften var 10 öre för enkel resa. Men det gick också att köpa 11 poletter för en krona.
SubjectInvigning av Sundsvalls spårväg i januari 1911. Den högtidliga invigningen med kanonslut, hurrarop och slutligen tal av landshövding Bergenholtz föregicks av en "premiärtur". Fyra vagnar fullastade med prominenta personer och representanter från pressen provåkte den nyöppnade sträckan ut till Ortviksfabriken. Tio minuter tog det från sundsvalls centrum och ut till Ortviken Sedan åter genom staden och ut på nästa spårvägssträcka- till Kubikenborg. Och överallt kantades spårvägen av vinkande barn och flaggprydda gårdar. På juldagen var det inte mindre än 5000 personer som begagnade sig av den nya kollektivtrafiken. Avgiften var 10 öre för enkel resa. Men det gick också att köpa 11 poletter för en krona.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».