Albäcksgatan 1. Fastigheten tros vara uppförd på 1880-talet av grosshandlaren J. P. Åsander, Näs. Byggnaden kallades även "Kråkboet" efter dess höga och smala form.

1 comment

• Bodde i detta hus (1956-63), som vi alltid benämnde Parkgatan 20, trots att det egentligen låg på Albäcksgatan. Jag och mina föräldrar Ulla och Gillis Blückert, bodde högst upp, där det hitersta stora fönstret gick in till köket. De 2 små fönstren, under snedtaket till höger om stuprännan gick in till en stor alkov, där vi hade alla möjliga saker. I det "stora rummet", som låg i östlig riktning från köket sett måste de övriga små fönstren ha givit ljus. Där hade vi våra sängar och plats att ta emot besök. Min mamma har berättat att det på vintrarna var vitt av frost på insidan fönstren. Inga brandstegar eller dylikt fanns och trappan upp var ganska brant. Våra trevliga grannar bredvid hette Anders och Ragnhild Eriksson, med dottern Bibbi. De flyttade senare till Alnön och drev Alnö Mekaniska.

På våningen under bodde min faster Signe under många år. Hon tog där hand om både min farfar Herman, farmor Anna, dottern Pia och taxen Pan.

Även min pappa hade tidigare bott i den lägenheten och fick då sova i genomgångsrummet i den stora trerummaren. Han hade alltså inte mycket till privatliv, fast han då var vuxen.

På nedre botten bodde "Gubben Lång". Han var för mig lite skrämmande, men jag kände honom egentligen aldrig.

Toalett och bad/dusch fanns inte i vårt hus. Vi fick gå över till det "moderna" husets källare, när vi skulle på toa. Ofta badade vi i en stor tvättbalja på köksgolvet i stället för att gå ner där i källaren och utnyttja badkaret, som jag tycker mig minnas fanns där.

När min familj flyttade tog min kusin Pia och hennes man Harry över vår lägenhet på övre våningen och där fick de sin son Per. Under många år fortsatte vi bl a att fira julafton på Parkgatan 20, hos Faster Signe. Då tog vi sparken från Pilgränd 17, dit vi flyttat. Jag satt på med en stor tvättkorg med julklappar och mamma och pappa stod bak på medarna. Jag kan lova att det gick i en väldig fart nedför backarna!