Margareta Wendel (född Sparre) som sjuksköterska (andra från vänster). 1928-1929 vårdades Margareta för lungtuberkulos vid Marien-Hospital i Leipzig, Tyskland. Ibland hände det att...

2 comments

• Då Margareta Wendel före hemfärden från Leipzig gjorde en ganska så rejäl avstickare till Saarbrücken, kan man undra om hon inte också besökte dess lilla grannstad Sankt Wendel. Författare Sören Skarback, känd för dryga dussinet böcker om Göteborgs historia, har bedrivit en viss forskning kring helgonet Wendelin av Trieren, som staden är namngiven efter. Han har funnit koppling till några stycken svenska släkter Wendel, men tydligen inte till orkestersångerskan Christina Wendel från Kalmar, som han kring 1980 var producent för.
  • Hej Mona, Tack för din kommentar! Mvh Linda, Mölndals stadsmuseum