Veramagasinet och Röda Kvarn, 1930-tal

• på husets andra sida fanns entren till biografen
    Röda Kvarn, som drevs av Lindberg (bodde högst upp på Götaforsliden.
    På samma sida som biografen fanns även en blomsteraffär. Längst ner i bottenvåningen syns
    de stora fönster, bakom vilka även Cafe Skåna etablerades (och finns kvar än idag, 2015) Bakom
    träden fanns Systembolaget, numera har Mekonomen lokalerna. I bildens underkant syns järnvägen och även stationsgatan. Hade bilden gått lite mer åt vänster, så hade vi sett saluhallen och Nya Torget

• Den nämnda Röda Kvarn öppnades av Paul Lindberg den 20 oktober 1930, ärvdes och drevs vidare av sonen Douglas Lindberg men lades ner hösten 1972, då televisionen med relativa nymodigheter som TV2 och färg-TV redan konkurrerat ut ett stort antal andra biografer.
  • Hej Alice, Tack för din kommentar! Mvh Linda, Mölndals stadsmuseum