Vy mot Krokslätts bio år 1961. I förgrunden ligger en fabriks- och verkstadsbyggnad på Åbäcksgatan 8. I bildens mitt ses biografbyggnaden bakom träddungen och gatlyktan. Huset var ...

Bildtyp: s/v

2 comments

• Krokslätts Bio fanns i traktens nya Folkets Hus i ganska exakt 30 år, från öppnandet av bion under våren 1932 till stängningen våren 1962. Det privata Tanja Virtanen-arkivet i Göta, Lilla Edet, har ett bevarat men tyvärr odaterat reklamblad för att Krokslätts Bio visat den amerikanska långfilmen "Union Pacific" med Barbara Stanwyck och John McCrea i huvudrollerna. Bions adress uppges där vara Fabriksgatan/Dalhemsgatan, "Hållplatsen Lugnet". Möjligen visades inte film hela veckan, utan bladet säger måndag-onsdag kl. 20.
  • Hej Alice, Tack för din kommentar! Mvh Linda, Mölndals stadsmuseum