• En konfirmationsgrupp utanför Fässbergs kyrka år 1898. Svante Höglund, står överst till vänster (född 16 feb. 1884 i Mölndal som nr 5 i en syskonskara av 6). Han började förvärvsarbeta som 13-åring på Hasselgrens bomullsspinneri. Efter konfirmationen började han vid Delbancos valskvarn ("Judens") som smörjare.
Den 15 maj började han vid AB Papyrus där han alltsedan dess hade sin verksamhet med avbrott för militärtjänst.
Efter 4 år vid företaget blev han biträdande salsmästare. 1911 blev han
verkmästare på den avdelning han arbetade på.
Han var med och bildade Sv. Förmansförbundet på platsen. Han gick med i SAF avd. 45 år 1927.
1945 mottog han Patriotiska Sällskapets guldmedalj för lång och trogen tjänst. Svante Höglund avled den 17 jan 1957.

Enligt antikvarie Lars Gahrn kan det ha varit Svante som har gett namn till Verkmästargatan, granngatan till hans egen hemgata Klevgatan, p g a. arbetet som verkmästare på Papyrus.

Fullständig redogörelse finns i museets arkiv.
    Photo: Mölndals stadsmuseum (Upphovsrätt)

En konfirmationsgrupp utanför Fässbergs kyrka år 1898. Svante Höglund, står överst till vänster (född 16 feb. 1884 i Mölndal som nr 5 i en syskonskara av 6). Han började förvärvsar...

Bildtyp: S/V, Format: Småbild cm