• Vykort "Mölndal. Fabrikerna." som är utsikt från Forsebron upp mot Mölndalsfallen, cirka 1900-tal. Den långa byggnaden till vänster är Oljefabriken (O-fabriken) där man pressade Linolja. Den tillhörde SOAB. Nedanför ligger banvallen (eller den före detta banvallen) till industrijärnvägen, som gick mellan massafabriken Götafors och pappersbruket Korndal. Räls och slipers har tagits bort och snart tog man bort även den före detta banvallen. Till höger ses kvarnrännan som var vattenintaget till Papyrus. Den höga byggnaden längre upp är Stora Götafors.
    Photo: Mölndals stadsmuseum (Upphovsrätt)

Vykort "Mölndal. Fabrikerna." som är utsikt från Forsebron upp mot Mölndalsfallen, cirka 1900-tal. Den långa byggnaden till vänster är Oljefabriken (O-fabriken) där man pressade Li...

Bildtyp: D :: Övriga anteckningar: Digitalt foto av ett vykort.