Fartyg: VIKING
Bredd över allt 7,18 meter
Längd över allt 34,76 meter
Reg. Nr.: 5147
Rederi: Rutger von Essen, Skokloster
Byggår: 1910
Varv: Södra Varvet, W ...
Fartyg: VIKING
Bredd över allt 7,18 meter
Längd över allt 34,76 meter
Reg. Nr.: 5147
Rederi: Rutger von Essen, Skokloster
Byggår: 1910
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Konstruktör: Viking, Anders Fredrik
Övrigt: Bilden föreställer Vasas bärgning som nog är anledningen till fotografiets uppkomst. Den vita båten i bakgrunden och som dominerar fotot är mälarbåten Viking. se 1910 Levererad av Södra Varfvets Plåtslageri som Viking till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, stockholm.
1934 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
194? Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås.
1951 Såld till greve Rutger von Essen, Skokloster för 82.000 kr.
1962-07-13 Grundstöter vid Trätbådans fyr i Trosa skärgård på en resa mellan Oxelösund och Stockholm. De 8 passagerarna räddades av en passerande motorkryssare och besättningen av en lotsbåt från Sävösundet. Fartyget får 50 graders slagsida och bärgas senare av Neptunbolagets Neptun. Skadorna på fartyget visar sig allt för stora för att det ska löna sig att laga. Läggs upp.
1966 Såld till AB Skånska Cementgjuteriet, Malmö. Byggs om till Sveriges modernaste logementsfartyg vid Öregrunds varv och döps till Gräsö.
1976-08-11 Lyfts ombord på pråmen TEO 393-10 i Limhamn, Malmö för transport till Jeddah, Saudiarabien där Skånska Cementgjuteriet ska bygga en stor hamn.
1984-08-03 Transporteras med lastfartyget Dan Mover tillbaka mot Sverige. I hård vind i Biscayabukten sliter sig Gräsö, kanar överbord och sjunker.
(Forum skärgårdstrafik)
1910 Levererad av Södra Varfvets Plåtslageri som Viking till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, stockholm.
1934 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
194? Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås.
1951 Såld till greve Rutger von Essen, Skokloster för 82.000 kr.
1962-07-13 Grundstöter vid Trätbådans fyr i Trosa skärgård på en resa mellan Oxelösund och Stockholm. De 8 passagerarna räddades av en passerande motorkryssare och besättningen av en lotsbåt från Sävösundet. Fartyget får 50 graders slagsida och bärgas senare av Neptunbolagets Neptun. Skadorna på fartyget visar sig allt för stora för att det ska löna sig att laga. Läggs upp.
1966 Såld till AB Skånska Cementgjuteriet, Malmö. Byggs om till Sveriges modernaste logementsfartyg vid Öregrunds varv och döps till Gräsö.
1976-08-11 Lyfts ombord på pråmen TEO 393-10 i Limhamn, Malmö för transport till Jeddah, Saudiarabien där Skånska Cementgjuteriet ska bygga en stor hamn.
1984-08-03 Transporteras med lastfartyget Dan Mover tillbaka mot Sverige. I hård vind i Biscayabukten sliter sig Gräsö, kanar överbord och sjunker.
(Från www.skargardsbatar.se)
Alternative names
GRÄSÖ
5147
Other information
Rederi: Rutger von Essen, Skokloster || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Konstruktör: Viking, Anders Fredrik || :: Bredd över allt 7,18 meter || :: Längd över allt 34,76 meter || ::
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».