Fartyg: PRINCE OSCAR
Rederi: S. Graves
Byggår: 1864
Varv: Phil & Spencer, West Hartlepool (UK)
Övrigt: Klipperskeppet Prince Oscar uppkallades efter den svenske ...
Fartyg: PRINCE OSCAR
Rederi: S. Graves
Byggår: 1864
Varv: Phil & Spencer, West Hartlepool (UK)
Övrigt: Klipperskeppet Prince Oscar uppkallades efter den svenske prinsen sedermera kung Oscar II av skeppsredaren efter ett besök i Stockholm. Fartyget byggdes vid Phil & Spencers skeppsvarv i West Hartlepool, England och levererades 1864 till redaren S. Graves. Inte mycket är känt om detta fartyg som förde en tämligen anonym tillvaro bland den mängd av stora, snabbseglande klipperskepp, en del kom upp i 20 knops fart vilket kunde jämföras med de vid denna tid klumpigare och långsamma lastångfartygen där merparten kanske presterade maximalt 10 knops fart (ungefär 18 km/t). Så mycket är ändå känt att Prince Oscar bytte ägare 1880 och att det gick till botten efter en fartygskollission 1895.
Shipping & shopping
Utställningstext: Det engelska klipperskeppet har namn efter kronprins Oscar senare kung Oscar II. Galjonsfiguren i fören föreställde honom. Och inne i fartygets kajuta lär bilder ha funnits som föreställde svenska slott.
De amerikanska och engelska klipperskeppen var fullriggare och anses vara de vackraste av världens skepp. De var snabba, smala och hade höga master med många segel för att få så hög fart som möjligt. Under 1800-talet var skeppen många och det gällde att komma först i hamn för att få så bra pris som möjligt på de varor man ville sälja.
Under sina första tio år 1864-1874 gick Prince Oscar från Indien med te till England. Sedan gick det till Australien för att köpa ull. 1895 sjönk fartyget efter att ha kolliderat med ett annat skepp.
Under 1800-talet var England världens och havens stormakt genom att erövra områden i andra länder och genom att ha dåtidens främsta örlogsflotta. När det blev uppror i Indien seglade man snabbt stora klipperskepp dit med soldater. Klipperskepp användes också till smuggling, sjöröveri och som slavskepp.
Befälen ombord var kända för sin grymhet. Sjömännen ombord hade ett hårt liv och behandlades oftast illa. Många av dem var svenska sjömän. Så här berättar Johan Utterström född 1865 om kaptenen på en amerikansk fullriggare. "Kapten liknade hin håle. Enda skillnaden var att han saknade horn i pannan. Vi var många nationer ombord. På denna skuta var det mycket arbete och lite att äta och dricka. Vi var ju bara vanligt sjöfolk och hörde till de människor som ej behöver någon rätt eller ens får göra anspråk på rätt".
Other informationRederi: A Gibson & Co || Rederi ort: England, Liverpool || Varv: Pile, Spencer & Co West Hartlepool || Byggort: England Liverpool || Byggår: 1864 ||