Fartyg: ELLIDA
Bredd över allt 7,55 meter
Längd över allt 50,35 (pp) meter
Reg. Nr.: 557
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1873
Varv: Bergsunds MV
Ö ...
Fartyg: ELLIDA
Bredd över allt 7,55 meter
Längd över allt 50,35 (pp) meter
Reg. Nr.: 557
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1873
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: Refoto 1970
NORRA HELSINGLAND=(HAMBURG)=SVEA=ELLIDA Reg nr 557, 50,35 x 7,55 m, 450 ihk, 351 ton. 100 nhk. Byggdes 1873 på Bergsunds MV i Stockholm och levererades till Hudiksvalls Ångfartygsbolag. Insattes i kustfart Stockholm?Hudiksvall?Sundsvall. Havererade 26.5 1881 kl 01:30 f m (nattetid) vid Olmsundets södra sida norr om Hudiksvall på resa till Sundsvall. Bärgnings- och reparationsutgifterna blev för kostsamma för rederiet och ångfartyget Norra Helsingland såldes till skeppsklarerare NC Carlsson & Co i Stockholm vilka därefter sålde fartyget vidare till grosshandlarfirman Lovén & Co för 160 000 kr. Detta bolag hade planer att använda ångaren i trafik mellan huvudstaden och Hamburg (varvid ångaren åtminstone på papperet omdöptes till Hamburg). Redan i september 1881 kunde man i en notis i Nya Gefle Posten läsa att Norra Helsingland nyligen inköpts av Ångfartygsbolaget Södra Sverige vilket omdöpte fartyget till Svea. Köpet hade åtgärdats redan 15.9 1881 enligt den samtida tidningspressen. Södra Sverigebolaget ombyggde ångaren som 1881?1883 trafikerade Stockholm?Göteborg med anlöpande av mellanliggande städer. Mellan 1884?1886 trafikerade Svea traden Göteborg?Stockholm?Härnösand och 1887?1909 Göteborg?Stockholm?Härnösand?Umeå. S/S Svea övertogs 1909 av Stockholms Rederi AB Svea och omdöptes till Ellida efter ett beslut 2.3 1909. På höstkanten i oktober 1910 meddelade Sveabolagets VD att ångarens däck och överbyggnad var i behov av reparationer och lade fram ett förslag att samtidigt bortta större delen av passagerarinredningen för att erhålla större lastutrymme. Kostnaden för ombyggnaden beräknades till 30 000 kr och arbetet lades ut på anbud. Arbetet utfördes av Göteborgs MV för 14.960 kr exklusive extra arbeten för en totalkostnad på 30 000 kr vilket avklarades 1910. Ellida insattes i kustfart och ombesörjde flera linjers godshantering. Den 7.8 1926 grundstötte lastångaren Ellida men reparerades för 20 000 kr. Värre gick det 17.4 1936 när fartyget i tät dimma grundstötte vid Dämmans fyr i Kalmarsund på resa Norrköping?Åhus och blev vrak. Från Sveas protokoll saxas: ?Neptunbolaget har meddelat att man numera övergivit tanken på att bärga det havererade fartyget. Under tiden från strandningen har bärgningsfartyget vid olika tillfällen till Oskarshamn infört en del bärgad last samt i samband med uppgivandet av bärgningen en del av fartygets inventarier. "Försäkringsbolaget Heimdall" har efter underrättelser om bärgningens uppgivande meddelat, att någon formlig kondemnation inte är erforderlig för totalförlustersättningens utbetalande... kr 55 000:-?(Svensk Kustsjöfart)
lll
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Bergsunds MV || :: Bredd över allt 7,55 meter || :: Längd över allt 50,35 (pp) meter || ::