Kinnekulle i Lidköping
(ex Särö, ex Elfdrottningen)
(Originalkortet var i 2 delar)
Fartyg: KINNEKULLE
Bredd över allt 5,80 meter
Längd över allt 30,00 meter
Reg. Nr.: 2255
Rederi: Carl Klingspor, Råbäck
Byggår: 1875
Varv: Lindholmens Verkstad
...
Fartyg: KINNEKULLE
Bredd över allt 5,80 meter
Längd över allt 30,00 meter
Reg. Nr.: 2255
Rederi: Carl Klingspor, Råbäck
Byggår: 1875
Varv: Lindholmens Verkstad
Övrigt: 1876 Levererad av Lindholmens Varv som Elfdrottningen till Ångfartygs AB Necken & Elfkungen. Trafik på Göta Älv, traden Göteborg - Trollhättan.
1880 Såld till Ångfartygs AB Särö, Göteborg och omdöpt till Särö. Trafik på traden Göteborg - Särö - Onsala.
1889 Såld till friherre Carl Klingspor, Råbäck, Kinnekulle och omdöpt till Kinnekulle. Trafik mellan östra och västra Vänern.
1897 Såld till Hankøy Nye Dampskibsselskab, Fredrikstad, Norge och omdöpt till Hankø. Trafik på traden Kristiania (Oslo) - Fredrikstad - Fredrikshald.
1904 Ny ångmaskin installeras vid Glommens mekaniske verksted.
1906 Såld till D/S A/S Hankøy, Fredrikstad.
1906-10 Såld till Haugesund Dampskibsselskab, Haugesund och omdöpt till Haugesund. Trafik på traden Bergen - Haugesund - Røvær - Føynå - Vedavågen - Åkrehamn - Utsira - Skudeneshavn - Stavanger.
1909 Ombyggd och moderniserad vid Rosenberg mekaniske verkstad, Stavanger.
1915-12 Såld till Det Midthordlandske Dampskibsselskap, Os och omdöpt till Fuse. Trafik på traderna Bergen - Os - Samnanger, Bergen - Sævaried - Os och Bergen - Reksteren - Tysnes - Sævaried - Os.
1925 Omdöpt till Fusa.
1945-01-08 Sänkt kl. 12.30 av Brittiska flygplan i Korsfjord, söder om Korsnes, Bergen vid färd mellan Bergen och Samnanger med 31 passagerare och 11 besättningsmän ombord. Sju personer omkommer, två besättningsmän och fem passagerare.
(Text från Forum skärgårdstrafik)
Other informationRederi: Carl Klingspor, Råbäck || :: Varv: Lindholmens Verkstad || :: Bredd över allt 5,80 meter || :: Längd över allt 30,00 meter || ::
När man söker på begreppet lastångfartyg kommer detta fotografi upp. Det är dock ett passagerarfartyg men som kunde ta gods på fördäck. Under fördäcket är det ventiler (fönster om man så vill) i skrovet, så det torde röra sig om en försalong där och inget lastrum. Så vänligen registrera detta som ett passagerarfartyg
Carl-Gunnar Olsson,
September 9, 2016
Tack för påpekandet. Tyvärr lyckas vi inte återskapa det sökresultatet och har därför svårt att avgöra vad det beror på. Själva posten innehåller inte ordet i någon form.
Martin Linde,
September 13, 2016
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.
2 comments
Carl-Gunnar Olsson, September 9, 2016
Martin Linde, September 13, 2016