Fo179009_069DIG

2 comments

  • Göteborgs Mekaniska verkstad drevs 1880 av andra generationen i släkten Keiller: James Keiller s:r (1836-1918) Varvet kallades i allmänhet Keillerska, eller Keillerska varvet. Namnet Götaverken kom senare då rörelsen övergick till nya ägare. Gunnar Mellgren den senare berömde konstruktören (1872-1929) fick sin första anställning på varvet sommaren 1893. Mellgren blev enligt flera, bl.a. Erik Salander sedan Sveriges främste småbåtskonstruktör. Mellgren ritade dock inte sina jakter på varvet, utan som amatör på fritiden. Däremot byggde Keillerska ett flertal av Mellgrens konstruktioner, naturligtvis i stål. Keillerska hade teknik för att bygga så tunt som ned till 2 mm enligt Salander.
    Men det var inte bara Mellgren som lät bygga båtar på varvet, även varvets ägare James Keiller s:r ritade ett tiotal segeljakter upp till 17 meters längd. James bror, bruksägaren Alexander Keiller (1832-1918) ritade sig ståljakten Alexandra 1898, en komfortabel cruiser, 11.40 m x 3.80 men snabb i sin klass. James mest betydande konstruktion, den snabba ståljakten Celeriter ritade och byggde han redan 1886 till sig själv, en jakt som var flera år före sin tid. Mer om svenska seglande ståljakter i tidskriften Veteranbåten nr. 5. 2015 och nr. 1. 2016.

  • Tack för din kommentar!

Order this image

Share to