History1911-06-10: Beställd av AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter. Kontrakterad byggnadskostnad 155.000 kr.
1912-03-27: Sjösatt kl. 14.55.
1912-05: Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som GUSTAFSBERG VII till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Trafik på traden Stockholm–Skurusundet–Gustavsberg.
1912-05-19: Premiärtur.
1917-04: Upplagd på grund av kolbrist.
1919-03: Åter i trafik.
1925 ca.: Omdöpt till GUSTAVSBERG VII.
1929-04-06: Uthyrd till Westerås–Torshälla Ångbåts AB för 150 kr/dag i 60 dagar. Trafik på traden Stockholm–Västerås. Hon sattes i trafik den 14 juni och avslutade trafiken den 12 augusti.
1929-08-15: Upplagd.
1929-12-16: Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 129 000 kr. Trafik på traden Stockholm–Linanäs–Marum.
1930: Omdöpt till SAXAREN.
1944-10-22: Kolliderar med en tankbåt som ligger förtöjd på Strömmen.
1948: Oljeeldning installeras.
1951-10-14: Grundstöter utanför Vaxholm.
1955-08-18: Grundstöter utanför Älgö, Saxarfjärden.
1956-03-04: Fastnar i isen med 34 begravningsgäster ombord. Kommer loss efter 35 timmar.
1959-06-11: Grundstöter i Baggensstäket under en uthyrningsresa till Gustavsberg. Dras loss av yachten Holiday, som även den hyrts för samma ändamål. Färden fortsätter sedan, om än något försenad, till Gustavsberg. Vid hemfärden väljer man istället att gå runt Värmdö. Orsaken till grundstötningen är att Baggensstäket har slammat igen och inte har muddrats på länge.
1960-07-27: Vid tillägg vid missar man Saxaröns brygga och kör med full fart in i ett berg intill bryggan.
1963-06-01: Får maskinhaveri i Tenösund. Lägger sig tvärs över sundet och hindrar då all övrig båttrafik.
1964-03-01: Grundstöter utanför Stavsnäs. Eftersom kaptenen tror att det är en tjock isbarriär backar han fartyget för att ta sats och köra snabbare framåt. Isbarriären visar sig istället vara ett grund. Flera av passagerarna ramlar omkull.
1964-05-21: Grundstöter vid Storkråns brygga i Saxarfjärden. Fartyget tar in vatten och kaptenen kör till närmsta brygga där passagerarna får gå av. Passagerarna hinner precis iland när fartyget får kraftig slagsida och lägger sig på 4 meters djup.
1964-06: Det sjunkna fartyget sålt till studenterna och ångbåtsentusiasterna Staffan Lindhé och Hans Johansson för 1.200 kr.
1964-07-30: Fartyget bärgas med hjälp av Stockholms stads pontonkran Lodbrok. Bogseras in till Ytterbystrands brygga av flodsprutan S:t Erik där ångfartyget görs rent.
1964-09-05: Lämnar Resarö för egen maskin och går in till Strandvägen i Stockholm där fartyget visas upp för allmänheten. Hon repareras och och upprustas vid Ekensbergs varv för 40.000 SEK.
1966-05: Staffan Lindhé blir ensam ägare.
1966-12-10: Rederi AB Saxaren bildas och övertar fartyget som gör sin premiärtur.
1972-09: Såld till Nöjes AB Logdans, Boden för 95.000 kr som tänker bedriva danskryssningar. Fartyget är dock i allt för dålig kondition och blir liggande oanvänd i Luleå hela vintern.
1973: Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 125.000 kr med ekonomisk hjälp av Fartyg: SAXAREN
Bredd över allt 7,11 meter
Längd över allt 34,66 meter
Reg. Nr.: 5323
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1912
Varv: Oskarshamns MV
Övrigt: GUSTAFSBERG VII (1912) = GUSTAVSBERG VII(1925) = SAXAREN (1930) = GUSTAFSBERG VII (1974).
Motoriserad 1985.Stiftelsen Skärgårdsbåten. Bogseringen från Luleå till Stockholm kostar 15.000 kr och utförs av bogserbåten Aggö. Ombyggd och renoverad på Finnboda varv för 1,5 milj SEK
1974: Överförd till Rederi AB Diana, Stockholm och åter döpt till GUSTAFSBERG VII. Chartertrafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal.
1985: Överförd till Rederi AB Sjöfröken, Stockholm.
1985: Motoriserad vid Dockstavarvet, Docksta. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3412 DITA, 550 hk, 405 kW, installeras.
1988-03: Överförd till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
(Skärgårdsbåtar.se)