Foto i färg visande passagerarmotorfartyget S:t Erik av Stockholm vid Strandvägskajen i Stockholm 1974.
Fartyg: S:T ERIK
Bredd över allt 5,95 meter
Längd över allt 37,42 meter
Reg. Nr.: 1176
Rederi: AB Skärgårdsutflykter, Stockholm
Byggår: 1881
Varv: Lindholmens...
Fartyg: S:T ERIK
Bredd över allt 5,95 meter
Längd över allt 37,42 meter
Reg. Nr.: 1176
Rederi: AB Skärgårdsutflykter, Stockholm
Byggår: 1881
Varv: Lindholmens Verkstad
Övrigt: 1880-03-31 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Kontrankerad byggkostnad 103.000 kr.
1881 Levererad av Lindholmens Varv som S:t Erik till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Trafik på traden Göteborg - Marstrand - Stenungsund - Nösund - Mollösund.
1895-06-22 Går på grund och kantrar på midsommardagen vid Skalkorgarnas fyr i Göteborgs norra skärgård när kaptenen tar en genväg vid kappkörning med ångfartyget "Wira". De 300 passagerarna kastas framåt vid den kraftiga grundstötningen men ingen skadas allvarligt. Passagerarna evakueras efter ett tag till "Westkusten" som kommer till hjälp. Bärgas av ett bärgningsfartyg från Svitzers och bogseras till Lindholmens varv för reparation.
1895 Efter reparation insatt på traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Gravarne (Kungshamn).
1898 Grundstöter lätt vid Källö i tät dimma. Endast mindre skador uppstår. Fartyget åter i trafik efter några dagar.
1905 Ny ångpanna installeras.
1920 Genomgår en omfattande ombyggnad vid Marstrands Mekaniska Verkstad. Stor ombyggnad av övre däck med ny matsal. Styrhytten flyttas upp på båtdäck och elektrisk belysning installeras.
1925-04-25 Grundstöter lätt i närheten av Rörö och förlorar propellern. Bogseras till Marstrand för reparation.
1938-11 Kolliderar med Sveabolagets lastbåt Wormo i Göteborg.
1945-01-24 Brand utbryter i babords kolbox när fartyget ligger förtöjt i Göteborg. Ångpanna och delar av inredningen skadas. Repareras senare vid Marstrands Mekaniska Verkstad.
1951 Övertas av Marstrands Rederi AB, Marstrand för 30.000 SEK.
1951 Motoriserad vid Djupviks Varv, Tjörn. En diesel, av fabrikat Nohab MG, 390 hk, 287 kW, installeras.
1954 Såld till Gustav Tordén, Uddevalla.
1956 Såld till kapten Ludvig Olsson, Marstrand.
1962-08 Såld till Kapten Bertil Kinnander, Byxelkrok för 56.000 SEK och omdöpt till Solö. Ombyggd för att kunna lasta bilar på akterdäck. Trafik på traden Oskarshamn - Byxelkrok.
1963 Grundstöter vid Furön utanför Oskarshamn. Inga skador uppkommer på fartyget.
1965 Såld till AB Skärgårdsutflykter, Stockholm för 50.000 SEK och åter döpt till S:t Erik.
1966-07 Insatt i trafik i Piteå, åter i Stockholm i augusti.
1967-07-29 Grundstöter vid Furuholmen, söder om Vaxholm. Fartyget ådrar sig inga större skador.
1970-06-11 Grundstöter vid Höggarn, söder om Vaxholm. Fartyget ådrar sig omfattande bottenskador. Fartyget tas till Finnboda varv för byte av bottenplåtar.
1976-05-15 Fartyget eldhärjat vid uppläggning vid Ekensbergs Varv. Branden förstör delar av matsalen samt mathissen.
1976 Såld till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm och omdöpt till Kung Erik. Reparerad och ombyggd. En extra skorsten monteras framför den gamla. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar D343 TD, 343 hk, 252 kW, installeras. Charterbåt i Stockholms skärgård.
1995-02-16 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 6,5 milj SEK. Renoveras vid Tjörnvarvet.
1996 Överförd till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg och omdöpt till S:t Erik af Göteborg.
2006-07-14 På resa mellan Lilla Bommen och Marstrand ska man vid Eriksberg passera utmed Stena Danicas styrbordssida, men då det sker ett möte med Stena Freighter så blir det så pass trångt att man väljer att sakta ner. Nedsaktningen går inte tillräckligt snabbt varpå man väljer att lägga back och med följd att huvudmaskin stannar. Man ränner in i piren Eriksbergskajen med sex knops fart kl. 09.45 och ådrar fartyget skador i stäven. Av de 92 passagerare och 5 besättningsmän skadas 11 stycken lindrigt och förs till sjukhus med ambulans. Carl Michael Bellman assisterar och tar med de som vill återvända till Lilla Bommen. Fartyget tas senare under dagen till Gotenius varv för inspektion och reparation.
2007 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16 MH, 550 hk, 405 kW, installeras.
2009-03 Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar byter namn till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Marstrands Nya Ångfartygs AB || :: Varv: Lindholmens Verkstad || :: Bredd över allt 5,95 meter || :: Längd över allt 37,42 meter || :: Maskinstyrka 210 ind hkr
Rederi: Ångf AB Bohusländska Kusten || :: Varv: Lindholmens Verkstad || :: Bredd över allt 5,95 meter || :: Längd över allt 37,42 meter ||
Rederi: AB Skärgårdsutflykter, Stockholm || :: Varv: Lindholmens Verkstad || :: Bredd över allt 5,95 meter || :: Längd över allt 37,42 meter || ::