Fartyg: STOCKHOLM
Bredd över allt 21,06 meter
Längd över allt 155,59 meter
Maskinstyrka 12000 ind hkr
Reg. Nr.: 8926
Rederi: Svenska Amerika Linien
Byggår: 194 ...
Fartyg: STOCKHOLM
Bredd över allt 21,06 meter
Längd över allt 155,59 meter
Maskinstyrka 12000 ind hkr
Reg. Nr.: 8926
Rederi: Svenska Amerika Linien
Byggår: 1948
Varv: Götaverken, Göteborgs MV
Övrigt: Byggdes 1948 av Götaverken i Göteborg och levererades 7/2 1948 till AB Svenska Amerika Linjen med säte i Göteborg. Fartyget var på 12165 bruttregisterton och 6040 Nettoregisterton och loggade 17 knop med en maskinstyrka om 12000 hkr. Ursprungligen tog fartyget 390 passagerare men efter ombyggnad 1953-1954 vid AG Weser i Bremen, Västtyskland ökade passagerarkapaciteten till 670 passagerare och farten till 19 knop. Jungfruresan Göteborg-New York företräddes 21/2 1948. M/S Stockholm är mest känd för den tragiska kollissionen 25 juli 1956 med italienska lyxkryssaren Andrea Doria som sjönk. Stockholm fick stäven totalt demolerad med fem döda som följd. På Andrea Doria omkom 47 personer. M/S Stockholm kunde återvända till New York där det reparerades vid Betlehem Steel i samma stad. I november 1956 var fartyget åter i trafik. I maj 1959 såldes Stockholm till det Östtyska rederiet Freier Deutscher Gewerkscaftsbund med säte i Rpstock men registrerades först 1960 på VEB Deutsche Seereederei, Rostock och omnamnades till Völkerfreundschaft. Åren 1966-1985 var fartyget vintertid chartat av Stena Line för kryssningar Göteborg-Karibien. I april 1984 omnamnades fartyget till Volker men lades upp i Holmestrand. Bogserades i december 1986 till Southampton för uppläggning. I dec året därpå omnamnades fartyget till Fridtjof Nansen och efter bogsering till Oslo blev den där flyktingförläggning. I maj 1989 såldes fartyget till Star Lauro Societa per Anzoni, Neapel, Italien och bogserades sedan till Genua för uppläggning. 1992 byggdes fartyget om igen och blev 1993 omdöpt till Italia I som 10 månader senare ändrades till Italia Prima. Fartyget registrerades i okt 1994 på Nina Cia. di Navigazione, Neapel för att sista oktober 1994 insättas i kryssningstrafik i Medelhavet. From 1995 och fem år framåt utchartrades fartyget till Neckerman Seereisen för kryssningar i Karibien. Efter tre år fick Seeman Reisen ekonomiska problem och fartyget läggs ånyo upp för att from 1998 chartras ut på fem månader som utställningsfartyg i Lissabon. I september 1998 chartardes fartyget av Air Maritim Seereisen och omnamnades till Valtur Prima för kryssningstrafik i Karibien och på Kuba. Hela 2001 låg fartyget upplagt i Havanna, Kuba. I dec 2002 såldes Valtur Prima till Festival Cruises och fick nytt namn; Caribe men av planerad trafik blev inget av och fartyget låg kvar upplagt i Havanna för att i oktober 2004 gå till Lissabon för ny uppläggning. Samma år köptes motorfartyget av Nina SpA, Lissabon och gavs 7/1 2005 nya namnet Athena. Via Classic International Cruise hamnade fartyget i maj 2009 hos Phoenix Reisen.
Övrigt: Byggdes 1948 av Götaverken i Göteborg och levererades 7/2 1948 till AB Svenska Amerika Linjen med säte i Göteborg. Fartyget var på 12165 bruttregisterton och 6040 Nettoregisterton och loggade 17 knop med en maskinstyrka om 12000 hkr. Ursprungligen tog fartyget 390 passagerare men efter ombyggnad 1953-1954 vid AG Weser i Bremen, Västtyskland ökade passagerarkapaciteten till 670 passagerare och farten till 19 knop. Jungfruresan Göteborg-New York företräddes 21/2 1948. M/S Stockholm är mest känd för den tragiska kollissionen 25 juli 1956 med italienska lyxkryssaren Andrea Doria som sjönk. Stockholm fick stäven totalt demolerad med fem döda som följd. På Andrea Doria omkom 47 personer. M/S Stockholm kunde återvända till New York där det reparerades vid Betlehem Steel i samma stad. I november 1956 var fartyget åter i trafik. I maj 1959 såldes Stockholm till det Östtyska rederiet Freier Deutscher Gewerkscaftsbund med säte i Rpstock men registrerades först 1960 på VEB Deutsche Seereederei, Rostock och omnamnades till Völkerfreundschaft. Åren 1966-1985 var fartyget vintertid chartat av Stena Line för kryssningar Göteborg-Karibien. I april 1984 omnamnades fartyget till Volker men lades upp i Holmestrand. Bogserades i december 1986 till Southampton för uppläggning. I dec året därpå omnamnades fartyget till Fridtjof Nansen och efter bogsering till Oslo blev den där flyktingförläggning. I maj 1989 såldes fartyget till Star Lauro Societa per Anzoni, Neapel, Italien och bogserades sedan till Genua för uppläggning. 1992 byggdes fartyget om igen och blev 1993 omdöpt till Italia I som 10 månader senare ändrades till Italia Prima. Fartyget registrerades i okt 1994 på Nina Cia. di Navigazione, Neapel för att sista oktober 1994 insättas i kryssningstrafik i Medelhavet. From 1995 och fem år framåt utchartrades fartyget till Neckerman Seereisen för kryssningar i Karibien. Efter tre år fick Seeman Reisen ekonomiska problem och fartyget läggs ånyo upp för att from 1998 chartras ut på fem månader som utställningsfartyg i Lissabon. I september 1998 chartardes fartyget av Air Maritim Seereisen och omnamnades till Valtur Prima för kryssningstrafik i Karibien och på Kuba. Hela 2001 låg fartyget upplagt i Havanna, Kuba. I dec 2002 såldes Valtur Prima till Festival Cruises och fick nytt namn; Caribe men av planerad trafik blev inget av och fartyget låg kvar upplagt i Havanna för att i oktober 2004 gå till Lissabon för ny uppläggning. Samma år köptes motorfartyget av Nina SpA, Lissabon och gavs 7/1 2005 nya namnet Athena. Via Classic International Cruise hamnade fartyget i maj 2009 hos Phoenix Reisen.
Utställningen Shipping & shopping
Alternative names9826
Other informationRederi: Svenska Amerika Linien || :: Varv: Götaverken, Göteborgs MV || :: Bredd över allt 21,04 meter || :: Längd över allt 160,08 (pp) meter || ::