Waxholmsbolagets skärgårdsångare SÖDERTÖRN under gång genom Kodjupet.
Fartyg: SÖDERTÖRN
Bredd över allt 6,90 meter
Längd över allt 33,14 (pp) meter
Reg. Nr.: 4010
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1902
Varv: Mälarvarvet ...
Fartyg: SÖDERTÖRN
Bredd över allt 6,90 meter
Längd över allt 33,14 (pp) meter
Reg. Nr.: 4010
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1902
Varv: Mälarvarvet (Gummessons varv, Långholmsvarvet)
Övrigt: 1901-01-08 Beställd av Ångbåts AB Södertörn, Ösmo.
1901-06-14 Skrovet uppspantat.
1901-08-22 Huvuddäcket inlagt.
1901-09-14 Sjösatt.
1902-05-11 Levererad av Mälarvarvets AB som Södertörn till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo. Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Muskö - Nynäshamn. Efter att ha gått på grund utanför Muskö kallades fartyget "Sönder i förn" av ortsbefolkningen.
1903 Flyttas till traden Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö.
1906-05-08 Grundstöter vid S Runmaren utanför Gruvbryggan, Utö.
1914-03 Såld till Waxholms Nya Ångfarygs AB, Vaxholm för 45.000 kr. Kvar på sin gamla trad.
1925 Flyttad till traden Stockholm - Arholma - Väddö kanal - Öregrund när Waxholms Nya Ångfartygs AB sätter in sitt nya fartyg s/s Saltsjön på Utötraden.
1937 Ombyggd. Bland annat byggs akterdäcket in.
1943 Ombyggd. Bland annat flyttas kommandobryggan upp till båtdäck.
1948-08-11 Eldhärjas svårt i Öregrunds hamn. Skadorna blir omfattande och inredningen förstörs nästan helt. Skadorna värderas till 100.000 kr. Rederiet anser det meningslöst att reparera.
1950 Såld till Karta & Oaxans Kalkbruk, Oaxen. Nedskuren till pråm och döpt till Oaxen 19.
1964 Såld till Allan Nilsson AB, Ystad och omdöpt till Nick II.
1969-09-22 Sjunker vid Djurö kvarn utanför Norrköping vid en storm. Pråmen ligger bredvid lastbåten m/s Ella och stormen får de båda fartygen att slås sönder mot varandra och båda sjunker.
1975 Bärgas och säljs för skrotning. Lastbåten Ella bärgas inte utan får ligga kvar på botten.
1976 Skrotad i Ystad.
(Forum skärgårdstrafik)
SÖDERTÖRN beställdes av ÅNgbåts AB SÖdertörn, Ösmo 1901 av Mälarvarvet. Hon levererades 1902.
1914 såldes fartyget till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. 1948 skadas hon svårt i en brand och säljs 1950 till Karta / Oaxens Kalkbruk och byggs om till pråm och döps till OAXEN 19.
1964 säljs hon till Ystad och döps om till NICK II. 1969 sjunker hon utanför Norrköping i en storm. 1975 bärgas fartyget och skrotas 1976.
Källa www.skargardsbatar.se
Profession
Ångfartyg
Alternative names
OAXEN (1950-1964)
NICK II (1964-1976)
4010
Nationality
Sverige (SE)
Other information
Rederi: Ångfartygs AB Södertörn || :: Varv: Mälarvarvet (Gummessons varv, Långholmsvarvet) || :: Konstruktör: Schubert, Hugo || :: Bredd över allt 6,90 meter || :: Längd över allt 33,14 meter || ::
"Under gång genom Kodjupet..." Kan texten stämma? Kodjupet och Finnhålet är i princip parallella. Kommer man från Saxarfjärden kommer man m BB-gir in i Finnhålet, men rakt fram till Kodjupet med sin fyr. Kommer man i sin tur från Vaxholm får man alltså gira SB för att gå in i Finnhålet, före infarten till Kodjupet.
Lars Sundin,
February 23, 2015
Hej och tack för din kommentar. Du har rätt i att riktigheten i bildtexten kan ifrågasättas. Den härrör i detta fall från fotografen själv och vi kan därför inte "rätta" i den. Vi har dock lagt till en not om detta.
Martin Linde,
February 25, 2015
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.
2 comments
Lars Sundin, February 23, 2015
Martin Linde, February 25, 2015