Liten seglare

Övrigt: Albin segelbåtar i hamn.

2 comments

  • Flytväst viktigare än båten! Båtmänniskor älskar att tala om vilka båtar som är säkra och vilka som anses osäkra. Sjövärdighet har stått i centrum för båtar över 5-6 meter längd under åtnminstone ett halsekel. Men man glömmer fakta; hur ofta orsakar däckade båtar över 5 meter dödsfall? Det är istället risken att falla överbord, även i lugnt väder direkt utanför hamnen som orsakar nästan alla dödsolyckorna. Sjösäkerhet hos en båt kan delas upp i sjövärdighet och båtens personsäkerhet. Som framgått är personsäkerheten avgörande. En båt där det inte finns mycket att hålla sig fast med och där en person som faller överbord inte kan komma ombord igen, har dålig personsäkerhet och kan vara riskabel till och med för person med flytväst. Detta har inte med sjövärdighet att göra. Låt oss ta nordiska Folkbåten. När den skapades fastslog Sven Salén i visionerna "framförallt skall den vara säker". Man ställde upp mått för hur skrovets dimensioner skulle se ut med minsta fribordshöjd av hela 50 cm, avsevärt mer än jämförbara båtar på den tiden, men inga rekommendationer eller krav på pulpits, mantåg eller räddningsstege! Dessutom bara enkla sidovant som ger mycket osäkert stöd på däck. Det blev nästan omöjligt att ta sig ombord även om hjälp kunde finnas från ev. övrig besättning. Från konstruktörer och seglingssakunniga har man fortsatt att driva myten att en båts sjövärdighet gör den säker och invaggar allmänheten att går att lita på, trots att expertisen naturligtvis känner till de verkliga riskerna! När man dessutom som i Folkbåtens fall avsåg att locka ut "var man" på sjön i en" framförallt säker båt" skall man nog vara tacksam för att så inte blev fallet.
  • Tack för din kommentar.

Order this image

Share to