Fartyg: SOMMARÖ
Bredd över allt 4,83 meter
Längd över allt 24,37 meter
Reg. Nr.: 1525
Rederi: Karl Ingmar Gudmundsson,Gävle.
Byggår: 1875
Varv: Södra Varvet, ...
Fartyg: SOMMARÖ
Bredd över allt 4,83 meter
Längd över allt 24,37 meter
Reg. Nr.: 1525
Rederi: Karl Ingmar Gudmundsson,Gävle.
Byggår: 1875
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: 1875 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Wärsta till Medelpads Ångfartygs AB, Sundsvall. Trafik mellan Sundsvall och Wärsta via Alnö.
1877 Medelpads Ångfartygs AB ombildas till Medelpads Ångfartygs AB, Sundsvall.
1881 Såld till A P Hedberg, Sundsvall.
1883 Såld till Gustaf Olympias Stadin, Sundsvall för 22.000 kr och omdöpt till Skön. Trafik på traden Sundsvall - Söråker.
1887 Ombyggd.
1891 Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
1899-01 Övertagen av Carl Olympias Stadin, Sundsvall.
1909-02-20 Såld till Uno A Horney, Sundsvall.
1916-09-26 Såld till Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård, Sundsvall.
1919 Ombyggd fullständigt vid Mohögs Mekaniska Verkstad.
1931-08-19 Ångfartygs AB Sundsvalls skärgård i likvidation. Fartyget läggs upp.
1934-04-17 Såld till Sundsvalls förenade Stuveri AB, Sundsvall för 7.000 kr.
1954-08-06 Såld till Oscar Kristoffer Agaton Christoffersson, Timrå för 10.000 kr.
1957 Motoriserad med en dieselmotor på 115 hk, 84 kW.
1959-05-10 Såld till Karl Ingmar Gudmundsson, Gävle för 32.500 kr och omdöpt till Sommarö. Trafik på traden Gävle - Limön.
1971 Upplagd i Gävleån.
1972-08-01 Överlåten till Berta Gudmundssson, Gävle för 2.500 kr.
1989 Såld till Wäddö Kanalbolag HB, Stockholm för 450.000 SEK. Ombyggd och upprustad vid Mälarvarvet, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
1990 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD 96, 125 hk, 92 kW, installeras.
1989 Såld till Wäddö Kanalbolag AB, Stockholm för 450.000 SEK.
1990-06-20 Grundstöter kl. 20.30 öster om ön Midsommar i Södra Björkfjärden, Mälaren under en chartertur med 42 passagerare ombord. Fartyget fastnar på grundet med 20 graders slagsida. Passagerarna evakueras efter ett tag av Kustbevakningen.
1990-06-21 Dras, efter flera misslyckade försök, loss från grundet kl. 11.12 av bogserbåten Hermes. Vid ett av försöken går bogservajern av. Sommarö lämnar kl. 12.40 platsen för egen maskin för att gå mot Stockholm.
1992-04-21 Wäddö Kanalbolag AB i konkurs. Upplagd vid Riddarholmen.
1994-04-13 Såld till Rederi AB Astrea, Göteborg för 1,92 milj SEK och omdöpt till Astrea af Stockholm.
1995-06-07 Grundstöter kraftigt vid Långholmens brygga, Stockholm kl. 17.45 under en chartertur från Riddarholmen till Långholmen med 82 passagerare ombord. Grundstötningen orsakas av att hjälpmaskinen stannar när befälhavaren ska lägga i backen för att stoppa upp vid bryggan. För att undvika en fontalkrock med bryggan girar man styrbord och lägger sig med babordsidan mot stranden vilket gör att man får kraftig slagsida. Fartyget dras loss under kvällen och kommer åter i trafik dagen efter.
1996 Såld till Göta Kanal Charter Stockholm AB, Stockholm.
2000 Uthyrd till AB Söderköpings Brunn, Söderköping.
2005-03-16 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Trollhättan för 2,1 milj SEK och omdöpt till Elfkungen. Trafik på Göta Älv.
[Text Forum Skärgårdstrafik]
Other informationRederi: Karl Ingmar Gudmundsson, Gävle || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Bredd över allt 5,08 meter || :: Längd över allt 24,6 meter || ::