Övrigt: Amiral Henry Lindberg återkommer från en på sin tid omtalad flygning i hårt väder till England i juli 1925; flygförare var kapten Arvid Flory. Hansa typ 42 (Heinkel HE2) be ...
Övrigt: Amiral Henry Lindberg återkommer från en på sin tid omtalad flygning i hårt väder till England i juli 1925; flygförare var kapten Arvid Flory. Hansa typ 42 (Heinkel HE2) beställdes från Svenska Aero AB (Heinkels dotterföretag) till Marinens Flygväsende i tre exemplar 1923 och kom i tjänst följande år; maskinen på bilden med nr 44 är en av dessa tre (de övriga hade reg nr 42 och 43). Fram till 1927 kom ytterligare tre maskiner (nr 45 till 47) av denna typ att beställas från Svenska Aero och Centrala Flygverkstaden (tidigare Galärvarvet). I Flygvapnet, dit maskinerna överfördes 1926, blev typbeteckningen S 3. "Rolls-Hansorna" tjänstgjorde till 1935. Motor Rolls-Royce Eagle IX 360 hkr, spännvidd 18 m, längd 12,67 m. Jfr Fo19041A och Fo220134 till Fo220136.