History
-
-
Bücker Bü 181B-1 Bestmann var ett enmotorigt, tvåsitsigt, lågvingat skolflygplan som tillverkades vid den tyska flygplansfabriken Bücker Flugzeugbau GmbH. Företagets chefskonstruktör under åren 1933 till 1939 var svensken Anders Johan Andersson - A.J. Andersson. Han deltog bland annat i konstruktionen av Bücker Bestmann. Flygplanet hade en helt ny konstruktion där lärare och elev satt sida vid sida i en heltäckt cockpit. Bücker Bestmann premiärflögs i januari 1939 och levererades till Tysklands flygvapen där det användes för grundläggande flygutbildning.
Under andra världskriget utbildade flygvapnet många piloter och behövde för det ändamålet ett modernt skolflygplan. Flygplanet skulle ersätta de äldre skolflygplanen - biplanen SK 11 Tiger Moth och SK 12 Stieglitz. Demonstrationer av Bücker Bü 181B-1 Bestmann i Sverige 1941 väckte svenska flygvapnets intresse. I juni 1942 beställde flygvapnet ett exemplar av Bücker Bü 181B-1 Bestmann från Tyskland för tester och utvärdering. Samtidigt fick företaget Hägglund & Söner i Örnsköldsvik kontrakt på licenstillverkning av flygplanet och en beställning från flygvapnet på 120 exemplar som levererades fram till maj 1946. I flygvapnet fick Bücker Bestmann typbeteckningen SK 25. Nästan alla SK 25 blev levererade till Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed men redan 1947 blev ett trettiotal överförda till de flesta av flygvapnets flottiljer. Där användes de bland annat för allmän flygträning och som sambandsflygplan.
Flygvapnet köpte detta flygplan med registreringh EX+WB från Tyskland för 56 000 kr. Det lereransflögs till Bulltofta den 29 juni och vidare till F 5. Flygplanet märktes om och försågs med nummer 25000. Det tjänstgjorde sedan på F 8 och på Försökscentralen FC och överlämnades till de flyghistoriska samlingarna på Malmen i mars 1954.
Kuriosa
Kontrollflygaren Anders Gernandt passade på att testa flygplanen lite extra ibland. Vid ett tillfälle genomförde han 205 loopningar i följd med en SK 25, ett världsrekord på den tiden.
-
Produktion - 1942
- Tillverkare Bucker Flugzeugbau GmbH säker
-
Användning - 1942 — 1954
-
Militärt förband
Svea flygflottilj F 8 (1938 - 1974)
-
History
1936 års försvarsbeslut innehåll en uppsättning av Svea flygflottilj vid Barkarby utanför Stockholm. Ett indragningsbeslut för flottiljen kom 1958 varefter flottiljen övergick till 'F 8 depå' år 1961. Från och med 1961 fram till nedläggning år 1974 var benämningen 'Svea flygkår'.
Källa: Braunstein, Christian 'Svenska flygvapnets förband och skolor under 1900-talet', Statens Försvarshistoriska Museer, 2005.
- Levnadsort, förläggningsort Sverige (SE) Uppland Järfälla Barkarby
- Alternative names Kungliga Svea flygflottilj (officiellt namn 1938-1961) F 8 depå (benämning 1961-1963) Kungliga Svea flygkår (officiellt namn 1963-1974) Svea flygkår (benämning 1963-1974) F 8 (förkortat namn) F 8 Barkarby (vardaglig benämning)
- Nationality Sverige (SE)
- DigitaltMuseum Search in «Svea flygflottilj F 8»
-
History
- Militärt förband Försökscentralen, FC
-
Militärt förband
Krigsflygskolan F 5 (1926 - 1998)
- Alternative names F 5 Ljungbyhed (vardaglig benämning) Flygskolan (officiellt namn 1926-1929) Flygskolkåren (officiellt namn 1929-1936) Kungliga Flygkrigsskolan (officiellt namn 1936-1942) Kungliga Krigsflygskolan (officiellt namn 1942-1998) F 5 (förkortat namn)
- Nationality Sverige (SE)
- DigitaltMuseum Search in «Krigsflygskolan F 5»
-
Förvärv - 1954
- Givare till museet Försökscentralen, FC
-
License information
-
License
Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier FVM.100021
- Part of collection Flygvapenmuseums föremål
- Owner of collection Flygvapenmuseum
- Institution Flygvapenmuseum
- Date published March 20, 2014
- Date updated November 4, 2022
- DIMU-CODE 011022998184
- UUID 1584B838-37C2-4F01-B3A0-122C5AA083F3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».