History
-
-
Catalina flög första gången 1935 som sjöflygplan. Senare gjordes det om till amfibieflygplan och kunde starta och landa på både land och vatten. Flygplanet hade infällbart landstingsställ – när det startade och landade på vatten fälldes en yttersektion av vingarna ner och bildade pontoner. Catalina konstruerades för transport och övervakning. Med extra bränsletankar kunde flygplanet med en besättning på fem personer vara i luften ett helt dygn.
Det svenska flygvapnet köpte tre exemplar från det kanadensiska flygvapnet. I Sverige fick flygplanet beteckningen TP 47 och användes framför allt som sjöräddningsflygplan, men även för spaning och sjuktransporter. Två TP 47 var med i sökandet efter den försvunna DC-3:an 1952. Sovjetiskt jaktflyg anföll då ett av flygplanen, som tvingades nödlanda på vattnet. Samtliga fem besättningsmedlemmar räddades av ett lastfartyg.
Flygvapenmuseums TP 47 är licenstillverkat i Kanada, där flygplanstypen Catalina går under namnet Canso. Det var det första av de tre flygplan som kom till Sverige och det var stationerat på flygflottiljen F 2 Hägernäs från 1949. I augusti 1957 deltog den i den så kallade Spetsbergsexpeditionen, en rekognosering inför en kommande internationell polarexpedition.
Flygvapnet tog flygplanet ur tjänst efter nästan 20 år. Det hade då en sammanlagd flygtid på 6 000 timmar och flögs till F 3 Malmen för att bli en del av de flyghistoriska samlingarna.
Kuriosa
Nedskjutningen av TP 47 upprörde svenska folket. Tusentals personer demonstrerade utanför den sovjetiska ambassaden i Stockholm. Stora buntar av den kommunistiska tidningen Ny dag brändes och demonstranterna kastade hemmagjorda brandbomber mot ambassaden.
-
Produktion - 1943
- Tillverkare Canadian Vickers
-
Annat - 1949 — 1966
-
Militärt förband
Roslagens flygflottilj F 2 (1926 - 1974)
- Alternative names F 2 Hägernäs (vardaglig benämning) Kungliga Roslagens flygflottilj (officiellt namn 1936-09-01-1949) F 2 (förkortat namn) Andra flygkåren (officiellt namn 1926-1936-06-30) Upplands flygflottilj (benämning 1936-07-01-1936-08-31) Kungliga Upplands flygflottilj (officiellt namn 1936-07-01-1936-08-31) Roslagens flygflottilj (benämning 1949-1974) Kungliga Roslagens flygkår (officiellt namn 1949-1974)
- Nationality Sverige (SE)
- DigitaltMuseum Search in «Roslagens flygflottilj F 2»
-
Förvärv - 1966
-
Givare till museet
Roslagens flygflottilj F 2 (1926 - 1974)
- Alternative names F 2 Hägernäs (vardaglig benämning) Kungliga Roslagens flygflottilj (officiellt namn 1936-09-01-1949) F 2 (förkortat namn) Andra flygkåren (officiellt namn 1926-1936-06-30) Upplands flygflottilj (benämning 1936-07-01-1936-08-31) Kungliga Upplands flygflottilj (officiellt namn 1936-07-01-1936-08-31) Roslagens flygflottilj (benämning 1949-1974) Kungliga Roslagens flygkår (officiellt namn 1949-1974)
- Nationality Sverige (SE)
- DigitaltMuseum Search in «Roslagens flygflottilj F 2»
-
References
-
- Relaterade objekt 120568, 127494
- Litteraturreferenser Flyghistorisk Revy nr 14, 1966. Ikaros 2010
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier FVM.100036
- Part of collection Flygvapenmuseums föremål
- Owner of collection Flygvapenmuseum
- Institution Flygvapenmuseum
- Date published March 20, 2014
- Date updated November 11, 2023
- DIMU-CODE 011022998229
- UUID 91a941b1-3341-453a-ba5c-6cb8f8e9d0e8
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».