History
-
English Electric Canberra B.2 tillhörde den första generationens jetdrivna bombflygplan och utvecklades i slutet av 1940-talet. Jetdriften gjorde att Canberra kunde flyga högre och snabbare än tidigare bombflygplan och på så sätt undgå fientligt luftförsvar.
Sverige köpte två begagnade English Electric Canberra B.2, som fick beteckningen TP 52. Men syftet var inte att använda dem som bombflygplan. I stället byggdes flygplanen om för signalspaning och för utveckling av elektronisk utrustning. Det innebar bland annat att flygplanet fick en speciell radarnos och extra antenner. TP 52 blev betraktad som ett av Sveriges mest hemliga flygplan under 1960-talet och fungerade i princip som ett flygande laboratorium.
Flygvapenmuseums TP 52 levererades till Sverige 1960 och då startade den omfattande ombyggnaden av flygplanet. Bland annat utökades strömförsörjningskapaciteten väsentligt.
Flygplandet stationerades 1961 på flygflottiljen F 8 Barkarby och kom huvudsakligen att användas som forskningsplattform för utprovning och utveckling på elektronikområdet, där företag som AGA i samverkan med försvaret kunde bruka flygplanet som ett flygande laboratorium.
När flygflottiljen i Barkarby lades ner 1974 fördes flygplanet över till F 3 Malmen i Linköping. Kort därefter överlämnades det till de flyghistoriska samlingar som så småningom skulle bli Flygvapenmuseum.
Flygplanets totala flygtid var 2447 timmar.
Kuriosa
TP 52 fick smeknamnet blyertspennan på grund av sin karaktäristiska, spetsiga, svarta nos.
Produktion: 1960
- TillverkareEnglish Electric Aviation Ltdsäker
Användning: 1961 - 1974
- Militärt förbandSvea flygflottilj F 8 (1938 - 1974)
- History
1936 års försvarsbeslut innehåll en uppsättning av Svea flygflottilj vid Barkarby utanför Stockholm. Ett indragningsbeslut för flottiljen kom 1958 varefter flottiljen övergick till 'F 8 depå' år 1961. Från och med 1961 fram till nedläggning år 1974 var benämningen 'Svea flygkår'.
Källa: Braunstein, Christian 'Svenska flygvapnets förband och skolor under 1900-talet', Statens Försvarshistoriska Museer, 2005.
- Levnadsort, förläggningsortSverige (SE) Uppland Järfälla Barkarby
- Alternative namesKungliga Svea flygflottilj (officiellt namn 1938-1961) F 8 depå (benämning 1961-1963) Kungliga Svea flygkår (officiellt namn 1963-1974) Svea flygkår (benämning 1963-1974) F 8 (förkortat namn) F 8 Barkarby (vardaglig benämning)
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Svea flygflottilj F 8»
- History
- Militärt förbandÖstgöta flygflottilj F 3 (1926 - 1974)
- HistoryTredje flygkåren bildades 1926-07-01. Från och med 1936 är benämningen F 3 Kungliga Östgöta flygflottilj.
- Levnadsort,Sverige (SE) Östergötland Linköping Malmslätt
- Alternative namesKungliga Östgöta flygflottilj (officiellt namn) Tredje flygkåren (1926-1936) F 3 Malmslätt (förkortat namn) F 3 Malmen (förkortat namn)
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Östgöta flygflottilj F 3»
Förvärv: 1974
- Givare till museetÖstgöta flygflottilj F 3 (1926 - 1974)
- HistoryTredje flygkåren bildades 1926-07-01. Från och med 1936 är benämningen F 3 Kungliga Östgöta flygflottilj.
- Levnadsort,Sverige (SE) Östergötland Linköping Malmslätt
- Alternative namesKungliga Östgöta flygflottilj (officiellt namn) Tredje flygkåren (1926-1936) F 3 Malmslätt (förkortat namn) F 3 Malmen (förkortat namn)
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Östgöta flygflottilj F 3»
References
- BilagaArkivmaterial: Pärm med leveranshandlingar för Tp52.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierFVM.100037
- Part of collectionFlygvapenmuseums föremål
- Owner of collectionFlygvapenmuseum
- InstitutionFlygvapenmuseum
- Date publishedMarch 20, 2014
- Date updatedNovember 11, 2023
- DIMU-CODE011022998233
- UUID7e175911-cce3-48be-ad71-26fd39904553
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».