Ett par vantar a-b, av vitt ullgarn, nålbundna och sedan valkade. På handryggen broderade blomslingor med ullgarn s.k Sefigarn i rött, rosa, ljusblått, 2 lila nyanser och 2 gröna, blommorna i plattsöm med konturer i kedjesöm troligen utfört med virknål. på tummen en ensam rosa blomma, Den nedvikta kragen kantad med tät kort kavelfrans av samma ullgarn och kragen har med jämna mellanrum små tofsar i blandade färger.
Kallas lokalt för Dalbyvantar och användes av både män och kvinnor. Sömmades i en variant av nålbindning som användes i Klarälvsdalen. Se vidare historik i boken: Vinterblomster av Elisabeth Jacks Svantesson, Algusta förlag 2011.
Sefirgarnet som är anilinfärgat har blekts starkt speciellt de lila färgerna på ovansidan medan handens undersida är oblekt vilket tyder på utställningsskada.
/Berit Eldvik 2013-03-19
Photo:
Eriksson, Elisabeth
/
Nordiska museet
Ett par vantar a-b, av vitt ullgarn, nålbundna och sedan valkade. På handryggen broderade blomslingor med ullgarn s.k Sefigarn i rött, rosa, ljusblått, 2 lila nyanser och 2 gröna, blommorna i plattsöm med konturer i kedjesöm troligen utfört med virknål. på tummen en ensam rosa blomma, Den nedvikta kragen kantad med tät kort kavelfrans av samma ullgarn och kragen har med jämna mellanrum små tofsar i blandade färger.
Kallas lokalt för Dalbyvantar och användes av både män och kvinnor. Sömmades i en variant av nålbindning som användes i Klarälvsdalen. Se vidare historik i boken: Vinterblomster av Elisabeth Jacks Svantesson, Algusta förlag 2011.
Sefirgarnet som är anilinfärgat har blekts starkt speciellt de lila färgerna på ovansidan medan handens undersida är oblekt vilket tyder på utställningsskada.
/Berit Eldvik 2013-03-19
Photo:
Djerf, Mona-Lisa
/
Nordiska museet