1
15
100
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Stort tygstycke sammansytt av 3 våder bomullslärft á 54 cm bredd. Hopsydda med vitt handspunnet lingarn. Tryckt mönster i rött och blått på vitt underlag.. I mitten stort cirkelmotiv fylld med mönster och i mitten en stjärna, åt fyra håll en triangel ut från cirkeln och mot 4 större snäckliknande ornament. I varje hörn motiv med 4 fiskar med stjärtarna in mot en cirkel, Kantbårder bestånde av olikmönstrade ränder i olika bredder. Trycket är gjort med tryckstockar och smalare tryckstämplar i kantbårderna där tydliga blockskarvar syns. Tekniken är den gamla indiska med betmålning av de partier som skall bli röda och därefter doppning i krappbad, tvättning av tyget före blåfärgning som görs så att vita och röda parteier täcks med en pasta före färgning i indigokyp. På baksidan är tyget mycket blåare än på framsidan. Spegelns botten har färgats först röd och därefter blå så att den fått en mörklila , lätt flammig nyans. Tyget är skört och trasigt på flera ställen, längs hela högersidan är det söndigt vilket kan vara musätet. En del mindre hål har lappats med gråblått siden på baksidan eller på ett ställe med en bit av själva tygtrycket. Även blekt. Insamlat av Nils Månsson-Mandelgren vid hans resor i Västergötland, inga uppgifter finns. /Berit Eldvik 2013-06
Photo: Kristensson, Karolina / Nordiska museet
Accept license and download photo