1
2
100
Halsring av silver i öppen modell, med hänge av bergkristall med rutiler och en mindre dito vid övre slutet av skenan. Skenan vidgar sig sakta uppåt från en smal rund ten till en uthamrad mjukt böjd skena som slutar i en spets där den mindre bergkristallen är fästad. Den större bergkristallen är fästad vid den smalare delen av skenan. Skenan ska vila runt halsen med den större bergkristallen hängande ned över skuldran. Formgivet och med största sannolikhet tillverkat av silversmeden Torun Bülow-Hübe i hennes verkstad i Biot i Frankrike. Denna halsring är tillverkad 1959 och troligtvis den första i raden av liknande modeller. Stplr TORUN + (otydlig) + FRANCE Detta smycke belönades med en guldmedalj vid Triennalen i Milano 1960. För svensk smyckekonst blev krigsslutet inledningen till en period av stark frigörelse. Ett helt nytt formspråk växte fram med uttryck som framhävde kroppen och personligheten mer än den sociala prestigen. I spetsen för denna förnyelse framträder två namn, Sigurd Persson och Torun Bülow-Hübe. Båda två lyckades få internationellt genombrott. De skiljer sig från sina utländska kollegor genom en måttfull enkelhet i formen och har båda haft en inspirerande förebild i Wiven Nilsson, vars formdisciplin kan förnimmas i bådas arbeten. I Sverige fick Bülow-Hübe stor betydelse för smyckekonstens frigörelse, främst under 1950-talet. Grundprincipen är ständigt densamma och bygger på den mjukt kroppsorienterade slingan eller spiralen som ibland knyts samman till evighetstecken. Bülow-Hübe nådde snabbt internationell ryktbarhet. 1961 belönades hon med tidens förnämsta utmärkelse till konsthantverkare och formgivare, Lunningpriset. 1956 - 68 var hon bosatt i Frankrike och hade silversmedja i Biot i Provence med fem anställda. 1968 övertog danska Georg Jensen tillverkningen av hennes arbeten. Hon var sedan 1978 bosatt i Indonesien, ett land vars smyckekonst också inspirerat henne. Torun Wivianna Bülow-Hübe avled 2004. /Ingrid Roos maj 2006
Photo: Lönnberg, Frida / Nordiska museet
Halsring av silver i öppen modell, med hänge av bergkristall med rutiler och en mindre dito vid övre slutet av skenan. Skenan vidgar sig sakta uppåt från en smal rund ten till en uthamrad mjukt böjd skena som slutar i en spets där den mindre bergkristallen är fästad. Den större bergkristallen är fästad vid den smalare delen av skenan. Skenan ska vila runt halsen med den större bergkristallen hängande ned över skuldran. Formgivet och med största sannolikhet tillverkat av silversmeden Torun Bülow-Hübe i hennes verkstad i Biot i Frankrike. Denna halsring är tillverkad 1959 och troligtvis den första i raden av liknande modeller. Stplr TORUN + (otydlig) + FRANCE Detta smycke belönades med en guldmedalj vid Triennalen i Milano 1960. För svensk smyckekonst blev krigsslutet inledningen till en period av stark frigörelse. Ett helt nytt formspråk växte fram med uttryck som framhävde kroppen och personligheten mer än den sociala prestigen. I spetsen för denna förnyelse framträder två namn, Sigurd Persson och Torun Bülow-Hübe. Båda två lyckades få internationellt genombrott. De skiljer sig från sina utländska kollegor genom en måttfull enkelhet i formen och har båda haft en inspirerande förebild i Wiven Nilsson, vars formdisciplin kan förnimmas i bådas arbeten. I Sverige fick Bülow-Hübe stor betydelse för smyckekonstens frigörelse, främst under 1950-talet. Grundprincipen är ständigt densamma och bygger på den mjukt kroppsorienterade slingan eller spiralen som ibland knyts samman till evighetstecken. Bülow-Hübe nådde snabbt internationell ryktbarhet. 1961 belönades hon med tidens förnämsta utmärkelse till konsthantverkare och formgivare, Lunningpriset. 1956 - 68 var hon bosatt i Frankrike och hade silversmedja i Biot i Provence med fem anställda. 1968 övertog danska Georg Jensen tillverkningen av hennes arbeten. Hon var sedan 1978 bosatt i Indonesien, ett land vars smyckekonst också inspirerat henne. Torun Wivianna Bülow-Hübe avled 2004. /Ingrid Roos maj 2006
Photo: Lönnberg, Frida / Nordiska museet
Accept license and download photo