Part of exhibition
History
-
Givaren, som hela yrkeslivet varit självförsörjande, började jobba 1946 på Scania-Vabis i Södertälje och hade en lön på 100 kr/mån. Bytte efter ett par år till Skatteverket i Stockholm, där hon jobbade till sin pension.
Kjolen är Inköpt på NK i Stockholm, på en lunchrast när givaren blev skickad av sin avdelningschef att köpa chokladbiskvier. Kjolen hängde på en stor ring i Ljushallen och kostade 100 kr.
Ebba von Eckermann textilier 1949-1981.
Som dotter till Marg von Schwerin, grundaren av Märthaskolan, hade Ebba von Eckermann
en stark förebild och kontakt med haute couture som var av betydelse även om hon var mer intresserad av lantbruk och lanthushållning. I lanthushållsutbildningen ingick vävning och under krigsåren vävde Ebba von Eckermann kapptyger till Märthaskolan och kallade dessa Webster Wool.
När hon gifte sig med godsägaren Erik von Eckermann 1944 flyttade paret till Ripsa i Sörmland. Där fortsatte hon att väva och startade "Ebba von Eckermann textilier" 1949. Det kom också att kallas "Ripsa textiler". Det började som ett projekt där kvinnorna i Ripsa satt hemma och vävde på beställning och utvecklades till en industri med vävning, sömnad, butik och servering som sysselsatte 40 personer. Verksamheten exporterade tyger och kläder till utlandet, främst USA och blev en attraktion dit det kom busslaster med turister.
Ebba von Eckermann formgav själv tygernas mönster. För designen av kläderna anlitade hon bl a amerikanska Alice Topp-Lee och danske Lars Hillingsø men även personer knytna till Märthaskolan.
Genom dörrknackning, kontakter och grevinnetitlen såldes plaggen under 1950-60-talen på flera stora varuhus i USA men även i Europa. Christian Dior blev förtjust i tygernas klara färger och i hans butiker i Paris såldes både kjolar och jackor.
I slutet av 60-talet övergick Ebba von Eckermann till att sälja enbart till privatkunder och gjorde så till 1981 då firman lades ner eftersom kostnaderna blev för stora.
/Magdalena Fick 2012-04-17
Mejl från givaren 2012.
"Carl-Adam Nycops fru Margot, hon var väl också journalist, men hon hade en affär på Västerlånggatan, där jag köpte de två franska bomullsjumprarna. Jag köpte först den i orange färg för jag hade den på en konst,dans, balett och även teaterresa till Leningrad och Moskva 1967. Jag var där den veckan vi hade omläggning till högertrafik. Tror att det var i september. Sedan köpte jag den grön-gula när hon reade, troligen samma år. Jag använde dem mest till dräkten men ibland till en cremefärgad teryleinekjol. Ripsakjolen köpte jag 1954. Kom en dag in på NK och i ljusgården hängde den och många andra kjolar på runda ställningar. Jag är nästan säker på att den kostade 100 kr. Jag använde den inte på arbetet, utan hemma eller när jag var bortbjuden. Jag kommer ihåg att jag också hade den på teatern. Ser för mig att jag var på dramatens lilla scen. Till kjolen bar jag en helbroderad linneblus som min mamma sytt 1909, när hon gick på Skurups folkhögskola. Den har jag kvar."
Produktion: 1954 (uppgift från givaren)
- Designer/FormgivareEckermann, Ebba von
- TillverkningsortSverige Södermanland Rönö hd Ripsa
Användning
- BrukareAxelsson, Mariann
- BrukningsortSverige Stockholm Stockholm Stockholm
Accession: April 4, 2012 (Förvärvslista)
- Givare till museetAxelsson, Mariann
- Givare, ortSverige Stockholm Stockholm Stockholm Bandhagen
Classification
-
- Dräkt (Outline)OU 291
References
-
- LitteraturreferenserLewenhaupt, Lotta (2011). Den glömda kjolen - Ebba von Eckermann textilier 1950-1980. Signum: Stockholm.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierNM.0331620
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedApril 14, 2014
- Date updatedMarch 28, 2024
- DIMU-CODE011023834677
- UUID95151b3a-8688-46f9-8784-9a4dec96af15
- Tags